Koffie met een koekje ? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Koffie met een koekje ? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Koffie met een koekje ?

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

15 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Zondaag morge
Ich vrief de sjlaop oet mien auge
Nieje daag maar ich ben nog meug
Gen leeg kumt door de raam
Donker, ut is nog zoe vreug

Het is net na zessen en ik heb vanmorgen een uurtje langer geslapen want toen ik thuis kwam gisteravond was Raini frietjes en bitterballen aan het bakken en we bleven nog wat langer op om wat te kletsen en voordat je het weet is middernacht dan voorbij.

We hebben weer een roerige week achter de rug met hitte en vochtige klamme dagen. Martin dacht dat hij Lucille aan de praat had gekregen op vrijdag en ik kon zowaar vrijdagmorgen wat garagesalen met haar. Een half uurtje reed ik lekker rond en er was niks aan het handje maar toen ik zaterdagmorgen sigaretten ging halen was het weer mis, ik stond stil bij het buurtwinkeltje en ze startte helemaal niet meer. Martin kwam er snel aan met Raini’s auto en kreeg haar weer aan de praat maar op de km die hij naar huis reed sloeg ze nog twee keer af en kon hij zelf ervaren wat ze doet dus maar weer de auto van Jack’s schoonmoeder geleend om naar mijn werk te gaan. We blijven hopen dat we vandaag vinden wat er met de auto aan het handje is.

Gisteren was de 39ste dag op rij dat het boven de 90 F was, dat is 32C en het record staat tot nu toe op 44 dagen dus waarschijnlijk wordt dat record in de komende dagen verbroken.

Donderdag morgen zou ik dan eindelijk Carla ontmoeten. Carla woont met haar man Marcel en zoon Kevin in Jacksonville voor de komende 2 jaar. Ze verhuisden een paar weken geleden vanwege Marcel’s werk en wonen op dit moment in een appartement op de southside. We hebben emailcontact sinds mei van dit jaar en ik had het gevoel haar en haar familie al een beetje te kennen. We spraken af bij Orange Park Mall voor de bioscoop en toen ik daar op een bankje zat te wachten rond 10 uur kwam ere en blonde vrouw aanlopen die al van verre uitbundig naar me zwaaide. Gek he dat zowel zij als ook ik direct van verre elkaar al herkenden. We hebben een gezellig plekje gezocht in de koffiecorner in de boekhandel en bij een beker koffie hebben we daar twee uur zitten te kletsen over van alles en nog wat. De tijd vloog echt voorbij en voor we het wisten was het twaalf uur en moest Carla weer terug. Ik kon haar voorzien van heel wat huishoudelijke tips, waar wat te krijgen is. We gaan elkaar zeker nog vaker zien, ze vertrekken vandaag weer naar Nederland voor een tweetal weekjes om de visa papieren in orde te maken en nog wat andere dingen af te handelen. Ze komen een paar dagen voor ik vertrek weer terug want dan moet Kevin op school beginnen. Hij gaat hier op de universiteit studeren, hoger toerisme en het is voor hem natuurlijk ook een groot avontuur.

Trouwens ze gaf me een geode tip, het blijkt dat als je na 8 september naar de USA reist als tourist, je een nieuw formulier moet invullen. Het zogenaamde ESTA formulier moet een extra wapen in de strijd tegen terrorisme zijn en gaat na die tijd 14 dollars kosten per per persoon . Als je het nu al online invult is het gratis en is 2 jaar geldig. Je kunt altijd bepaalde informatie wijzigen. De link voor het formulier is

Het moet in het Engels ingevuld worden dus als je plannen hebt voor de komende tijd om over de ploens te komen, vul dit vast in dan bespaar je je in ieder geval wat geld.

Van de week zag ik de meest verbazingwekkende vlinder in de tuin. De vlinder bijna zo groot als mijn hand en helemaal zwart behalve de onderste vleugels die een metaalachtig blauw vertoonde. Ik heb echt op diverse websites gezocht voor een foto maar kon niks vinden. Martin herkende mijn beschrijving van het insect en vertelde me dat deze vlinder hier behoorlijk zeldzaam is. Ook zag ik ‘s avonds laat deze week toen ik nog even naar buiten liep om naar vallende sterren te bekijken (vie trouwens behoorlijk tegen dit jaar, ik zag er maar twee) twee gekko’s op de muur langs de achterdeur. Dit zijn typische nachtdiertjes en deze twee waren gestips, ze zijn bijna doorzichtig en als je goed kijkt kun je de hartjes zien kloppen. Ze zijn natuurlijk behoorlijk lichtschuw.

Ik ga later vandaag gezellig met Pauline skypen, onze internetverbinding is inderdaad wat stabieler na de upgrade en dus werkt skype ook wat beter.

Een hele fijne week gewenst en tot weer…Mariet xxx

• 15 Augustus 2010 - 12:34

Carla:

Het Esta formulier mag gewoon in het Nederlands ingevuld worden hoor Mariet, klik je link maar aan en dan zie je dat de tekst daar zelfs al Nederlands is.
    Prachtige beesjes die gekko's wat mooi toch dat hier zoveel beesten rondlopen.
    Hoop dat de internetverbinding hier in de condo ook wat stabieler word, hij word elke keer verbroken, ik heb het al op het todo lijstje voor de condo eigenaar gezet. Hoop dat hij het oplost.

• 15 Augustus 2010 - 12:34

Anny Everaerts:

Leuk om weer wat te horen van "over de ploens" zoals jij dat noemt. Gekko`s, die hebben wij ook gezien toen we in Australië waren. Vanmiddag gaan we de verjaardag van onze Ed vieren in Kessel. Dat wordt dus een binnen feestje. Hij is vandaag 33 jaar geworden. Iris is met de laatste 8 weken van de zwangerschap bezig. Ze houdt zich erg goed. Geen klachten. Wij zitten nu midden in de vakantie. Nog 4 weken te gaan. En hebben heel veel leuke plannen.
    Daarvoor moet het weer wel wat beter worden.
    Groetjes Anny.

• 15 Augustus 2010 - 19:26

Ger:

weer bdank. Zoals je zit heft mijn toetsenbord problmen. Kan Farnk nit meer vragn om te repareeeeeern nu hij Belg is.... Strkt met Lucille. Morgen en zonaggaan we nar Breda.
    Live gr.
    J&G

• 18 Augustus 2010 - 08:36

Ted Nijssen:

Hallo Mariet en Martin,

Ik ben er weer na een tijdje afwezig te zijn geweest.Ik ben veel van huis weg geweest,steeds was het weer iets anders, maar meestal leuke uitjes. Die auto van jullie daar beleef je wat avondturen mee Mariet??? maar zolang jullie zelf nog kunnen reparen blijven de kosten beperkt. Nog steeds ontdek je weer nieuwe vogels en vlinders in de tuin en elders prachtig.Nou Mariet je grote reis staat voor de deur, wat zul je daar naar uit kijken. Met May en Ton Wilna en Wim Mart en Ted willen wij jouw gezamelijk ontmoeten als dat lukt.Inmiddels zijn wij Opa en Oma geworden van ons 1e kleinkind Emma, de dochter van Ingrid en Matthijs het gaat prima,de baby groeit als kool.Ik heb gekampeerd in Delft op de camping om regelmatig naar Voorburg (Den-Haag) te fietsen om een handje te helpen, en natuurlijk te genieten van onze kleindochter. Het gaat hier verder prima, Mart is zijn laatste arbeidszaam leven aan het afronden. Ook hij gaat met pensioen eind september. Gezamelijk hebben wij onze 65 jarige leeftijd (ik ben j.l.April 65 jaar geworden) al gevierd met fam. vrienden en buren. Toch even een moment om stil te staan, terug te kijken en natuurlijk bij leven en welzijn weer plannen te maken voor de toekomst. Nou Mariet ik stop er weer mee. Succes met de voorbereidingen naar Nederland, en een Hartelijk WELKOM op Nederlandse bodem. Graag tot ziens. Heel veel groetjes, Mart en Ted Nijssen