Waar is mijn boodschaopenlijstje, darling - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Waar is mijn boodschaopenlijstje, darling - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Waar is mijn boodschaopenlijstje, darling

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

28 Februari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ich huur uch weer
op miene zondigmorge
kan weer geneete
alle nies weer volge
ich huur weer waem der jeurig is
en wat der allemaol gebeurt
zit met un tas koffie bie de luidspraeker
muziek is wat miene daag opfleurt
gek he, gae waas maar effe out de loch
maar ich hub ut eg gemist
dus noe loester ich weer vol iever
nao gebabbel en de birthdaylist

En ja hoor, mijn radiostation zendt weer uit via de livestream en dus zit ik leller met koffie te genieten. Weliswaar een beetje later want nadat de wekker afliep viel ik weer meteen in slaap en moest Martin me wakker maken. Ik was gisteremorgen al om zes uur op en had dus een lange dag. Het is nog steeds koud, 's nachts hebben we weer vorst en overdag wisselen de zon en koude regen elkaar af. Heel veel mensen zijn ziek, we hebben hier een tweede griepgolf en ook de buikgriep viert hoogtij.
Gisteren kregen we een paniek telefoontje van Raini, haar auto had de geest gegeven ergens op de snelweg op weg naar werk dus we stapten in de auto en gingen op weg om haar te redden.Ze stond op een viaduct en na wat benzine te hebben bijgevuld (Martin dacht dat dat cde oorzaak was) wilde de auto nog steeds niet starten. We brachten haar snel naar haar job, ze werkt in een winkel die de afgelopen week geopend is, een Dollar General waar alles dus een dollar of net erboven kost, konden we weer naar huis. Wat bleek nu, omdat ze op een helling stond hadden we niet genoeg in de tank gevuld dus gelukkig was er niks met de motor en hoefden we haar dus niet op te halen.
We hebben lekker de avond doorgebracht op de bank met een mooie film gewikkeld in slaapzakken om warm te blijven en een grote kom aardappelsalade die Martin had gemaakt voor de lekkere trek. Hij had na twee dagen geen hoofdpijn te hebben gehad gisteren twee aanvallen fdie behoorlijk heftig waren. We zijn er nu achter dat in dit migraine seizoen alles waar hij zich met zijn ogen op moet concentreren zoals lezen op papier en op de computer een aanval kan uitlokken. Gek goenoeg heeft tv kijken geen enkel effect.

Ik dacht, waar zal ik deze week eens over schrijven. Er is niet zo heel veel speciaals gebeurd dus dacht ik, ik ga weer eens een boodschappenlijstje maken zodat jullie een idee hebben van de dagelijkse beslommeringen. Ik ben uit het verleden gewend aan het boodschappen doen voor mij alleen maar iik voor een gezin van vier, met kinderen en volwassenen en het valt me steeds op dat we nu bepaalde dingen veel meer gebruiken dan ik ooit tevoren deed.
Zo gebruiken we bijvoorbeeld elke week een gallon melk, dat zijn 3.8 liter wat best wel veel is voor twee mensen denk ik maar we eten natuurlijk ook elke week een hele grote pak cornflakes voor ons ontbijt en er gaat melk in heel veel koffie, een pond elke twee weken en we drinken ook melk voor de dorst.Een melk kost gemiddeld zo'n 3 euro.
Ook gebruiken we elke week een gallon jus d'orange (ook 3 euro), ik drink zeker een glas per dag, meestal als ik thuiskwam na het werk, wat extra vitamine C. Trouwens beiden, melk en sinaasappelsap hebben toegevoegde vitamine D.
Suiker, voornamelijk gebruikt voor Martin's favoriete drankje, sweet (ijs)thee hebben we altijd in een grote zak van 10 pond en daar doen we iets langer dan een week mee, die kost 4 euro. Een tot twee broden per week is niet veel, dat weet ik maar ik eet bijna geen brood op het moment, ik vind het gewoon niet lekker, een brood is tussn de 1.50 en 2 euro dus ongeveer hetzelfde als in Nederland.
Eens denken, wat staat er nog meer op mijn wekelijks boodschappenlijstje.
Boter, de echte, de enige volgens mijn husband. Voor een pond betaal je 2 euro en als je een half pakje in je spercieboontjes doet gaat dat snel dus nu gebruikt we margarine hiervoor. Ik eet elke dag een potje youghurt met fruit op het werk en op dit moment is dat de light van Danone, voor een potje ben ik 40 cent kwijt en je hebt een keuze uit niet alleen alle fruitcombinaties maar ook bekende Amerikaanse recepten zoals key lime (citroentaart).
2 to 3 kilo Aardappels per week is normaal, ik heb gisteren een mazzeltje daarmee gehad met boodschappen doen, een aanbieding van 3.50 voor 10 pond. Meestal een kilo bananen per week, dat is gezond voor de aanvulling van je potassium (bekend als kalium in het Nederlands),
Kalium komt in de natuur voor als zout onder andere in zeewater, in bananen, aardappels, noten en andere etenswaren. Je hersenen hebben het nodig om goed te kunne funktioneren maar natuurlijk maar met mate zoals zoveel dingen. Het is een erg belangrijk ingredient voor je vochtbalans in evenwicht te houden. Een gebrek aan potassium kan oa leiden tot problemen met je nieren. De geleerden denken dat een he compleet stopzetten van je potassium toevoer levensgevaarlijk is maar geen nood, het komt in zoveel voedingsmiddelen voor dat je elke dag wel genoeg binnenkrijgt via melk, groentes en fruit. Het schijnt ook een goed middel zijn tegen migraines, hoofdpijnen en het genezen van kneuzingen maar voorzicht is zeker geboden want zoals met zoveel is teveel gevaarlijk. Zo is het bijvoorbeeld een an de ingredienten in dodelijke injecties, een vorm van executies in de US.

Bananen is hier een van de goedkopere fruitsoorten, sinaasappels zijn veel prijziger, vreemd eigenlijk omdat ze in Florida natuurlijk veel groeien. Appels kosten gemiddeld zo'n 1.50 per pond. Appels groeien in Florida niet van nature in tegenstelling tot tomaten die in alle soorten voorkomen maar niet echt goedkoop zijn.
De meest voorkomende groentes die je in de winkel vondt zijn veel kool, witte kool, kale (boerenkool) en collar greens, een soort andijvie. Ook turnips (koolrabi) in allerlei kleuren en maten en natuurlijk okra.

Martin is een absolute liefhebber van hotdogs, het liefste heeft hij de rundvlees variatie maar de worstjes gemaakt van varkensvlees en kippevlees zijn relatief goedkoop ( 60 cent voor een pakje met 6) en hij maakt er piggies in a blanket mee (biggetjes in een deken).

Een andere favoriet is biscuits. Dit zijn geen koekjes maar het is vergelijkbaar met de Engelse scones, een hartig soort gebak wat hier wordt gegeten met bijvoorbeeld gravy, een dikke witte saus voor je ontbijt of met gebakken eieren of met breakfast patties, een klein soort hamburger.

Dat brengt ons bij een ander vast item op mijn wekelijks boodschappenlijstje, eitjes. Elke week gebruiken we er behoorlijk veel, gemiddeld zo'n 20 tot 25 maar ja, elke morgen 3 eitjes in de pan is daar de oorzaak van. Voor 18 eitjes ben ik gemiddeld 1.50 kwijt.
Dan komen we vanzelf uit bij broodbeleg. Martin is dol op kaas, in alles, op de boterham maar ook bij zijn eitjes, in de aardappelpuree die echt heel erg lekker is. We zijn natuurlij voornamelijk aangewezen op Amerikaanse soorten die allemaal gesmolten zijn, een brok kaas meestal cheddar, de oranje achtige soort, voor een blok van 200 gram ben je ongeveer 2 euro kwijt maar als ik het koop voor op de boterham heb ik alrijd Swiss en weet je wat, bij Walmart verkopen ze President (in Nederland verkrijgbaar bijvoorbeeld als Brie), die kost 6 euro per pond in plakken en heeft die lekkere nootachtoge smaak zoals Leerdammer. Ook een vaste plek op mijn lijst heeft gekookte ham en voor een pond betaal ik maar 2 euro. Deze is verglijkbaar met schouderham bij jullie.

Zo zie je, mijn wekelijkse lijst valt reuze mee, natuurlijk hebben we veel meer nodig op een maandelijkse basis, zoals thee (supergrote theezakjes, van drie maak je zo'n twee liter sweet tea), rijst, pasta, mayo en ketchup, barbecue saus (je giet het over je varkenslapjes of ribjes, in een ovenschaal en hebt na een half uur een lekker vleesgerecht, ook kip zo gemaakt is heerlijk) en dan hebben we het nog niet over al die snel klaar gerechten zoals riceroni en zo.

Verder hebben we natuurlijk ook elke week de nodige uitgaves aan benzine want anders weigert Lucille dienst. Per gallon (3.8 liter) betaal je op dit moment $ 2.70 en het gaat erg op en neer. Ik weiger echter om een omweg te maken om 5 cent te verdienen want dat is vaak duurder dus ik tank altijd op mijn weg naar huis van mijn werk bij Race Track, een super tankstation. Het is goed verlicjt en 24 uur open dus relatief veilig. Veiligheid staat hoog in mijn vaandel in deze stad waar elke nacht wel wat gebeurd. Nu staan de kranten weer vol van een 17 jarig meisje dat op weg naar huis door twee van haar klasgenoten doodgeschoten werd (waarom? dat weet nog niemand) en een immigrant uit Haiti die neergestoken werd op de parkeerplaats bij McDonalds waar hij werkte toen hij zijn manager wilde beschermen tijdens een roofoverval. Ik denk dat het nooit 100% veilig zal zijn maar ik deze moeilijke tijden is de criminaliteit natuurlijk veel hoger, veel meer inbraken en drugsgebruik. Gek he, mensen schijnen te vluchten in dingen zoals alcohol en drugs in moeilijke tijden, dingen die ze zich helemaal niet kunnen veroorloven en ze laten liever hun kinderen honger leiden dan van hun dagelijkse kick af te zien. Het is natuurlijk heel gemakkelijk hier om aan drugs te komen en dan heb ik het voornamelijk over pillen, Xanax, soma's en Lorset, allemaal pillen die zoals bijvoorbeeld ook valium door dokters voorgeschreven (veel te gemakkelijk denk ik trouwens) en veelvuldig op de zwarte markt te krijgen zijn. Voor een Lorset ben je gemiddeld 5 dollars kwijt, het is een pijnstiller maar je krijgt er ook een lichte roes van en Xanax maakt je zweverig en slaperig. Niet dat ik enige ervaring heb natuurlijk, ik neem alleen paracetamol als het echt niet anders kan maar ik hoor de nodige verhalen. Amerikanen hebben voor alles een pilletje, toen ik mijn griepje had was het eerste wat mensen me vertelden, je moet naar de dokter voor anti biotica (in Nederland zou de dokter je niks geve voor een verkoudheid) en ik laat me dan ook echt niet volstoppen met medicijnen als ik het kan bestrijden met genoeg drinken, slapen en frisse lucht. Ze vinden me hier maar een vreemde vogel geloof ik

Minse Winse is weer uit en dus is het tijd voor mij om ook op te houden voor vandaag. Ik wil nog wel even Jeanne van harte feliciteren met haar verjaardag morgen en een fijne dag toewensen

Fijne week gewenst en tot de volgende keer !!

Mariet xxx

• 28 Februari 2010 - 14:35

Marianne:

Ha Marietje
    leuk om je boodschappenlijstje eens te zien, zo kom je er ook eens achter wat de boodschappen kosten in de US.
    De link van de piggies in a blanket is denk ik wel iets voor ons Marieke, ze vindt alles heerlijk wat met een bladerdeegjasje bedekt is.
    Fijn dat de migraine-aanvallen weer voorbij zijn voor Martin.
    Frits en ik zijn net met Djemma naar buiten geweest, maar nadat we het dorp uit waren (jij weet hoe ver dat we dan moeten!!!)hebben we ons weer om moeten draaien. Het stormt enorm! het begon ook te regenen en ik kon m`n capuchon opzetten maar Frits had niks voor op z`n hoofd en doordat het zo hard waait, voelt de regen net spelden aan. We zijn dus maar weer terug naar huis gegaan. Er is ook een weeralarm afgegeven.
    Maar nu zitten we lekker knus thuis. Ik denk dat we ons eens gaan verdiepen wat we allemaal gaan doen en bekijken als we bij jullie zijn.
    Nog een paar weekjes!!!
    een dikke knuf van ons
    xx Marianne

• 28 Februari 2010 - 17:00

Mariet:

ha maedje

jammer genoeg zijn ze niet over maar erg onregelmatig, zo gaat het een hele dag goed en dan loopt hij het volgende moment weer te kreunen van de pijn maar we geven de moed niet op. We verheugen ons geweldig op april, over 2 weken moet ik mijn schema voor die maand doorgeven dus we moeten binnenkort bekijken wannner jullie precies naar ons toekomen zodat ik zoveel mogelijk vrij kan nemen XXX

• 02 Maart 2010 - 08:42

Yvonne:

Ha maedje,

Weer een prachtig verhaolke. En die pigs in a blanket gaon ik zeker ens veur miene Jonnie make. Die is gek op knak worstjes.

Kusmoelke