Twee daagjes vrij !!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Twee daagjes vrij !!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Twee daagjes vrij !!!

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

30 Mei 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Garage sale

Ut bord aan de waeg nudigt oet tot sjtoppe
der sjeit un roeje tent
de taofel vol met van alles en get
alles kos 25 cent
op un groete daeke oppe grondj
liggen tshirts, bokse en zuk
de beuk samen in un does
ich sjtap oet en dink, ich hub geluk
bordjes en tasse, hiel vuul glaas
de beuk zien neet miene sjmaak
ich kaup unne film en auch nog wat mier
alles bie ein veur unne ganse knaak
auch kiek det hundje, porcelein
maar nae, det neem ich neet meij
ich hub al zoevuul sjtaon in os hoes
allemaol decoratie greij
maar toch, dae vaas die haet miene naam
gans euver de glazen randj
un kwartje, ok, dae geit auch in de tas
en auch nog dae accubak met zandje
un kerske derin, der sjteit altied sjoen
dus ich kan det neet weersjtaon
veur ich ut weit is ut middig, ich mot weer nao hoes
garage sale, veur dees waek weer gedaon

Goeiemorgen allemaal

Kopje koffie, sneetje peperkoek en een sjekkie, het is 25 minuutjes na vijf

en mijn ogen zijn nog niet echt open maar Brigit en Jacques op de radio op

zndagmorgen dus genieten. Ik heb gisteren gewerkt, tot 22.00 uurdus een korte

nacht want ik was om kwart vor elf thuis en dan kan ik natuurlijk nog niet

direct naar bed. Een lekker glaasje fris, meestal jus d'orange voor de

vitamientjes en dan nog even tv kijken. Voor je het weet is het middernacht

en dat is dus pas 5.5 uur geleden. Morgen kan ik weer uitslapen want het is

Memorial Day, het onofficiele begin van de zomer hier, dus je ziet alle

mensen in de pool en alle barbecues en grills roken. Martin vertelde me dat

onze achterburen een groot buitenfestjn hadden, met een tent en parasols.

Vandaag is niet alleen de verjaardag van Maud,proficiat maedje, de trouwdag

van pa en ma Janssen-Gommans (1944) maar ik ben vandaag precies twee jaar

hier in Jacksonville. Als ik terugkijk op dit vroege uur lijkt het zo vlug

gegaan. We hebben heel wat meegemaakt al, ups en downs en het overweldigd mij

nog steeds dat dit echt is en ik niet droom,

Op het werk was het de afgelopen keidruk. We waren constant code rood wat ook

betekent dat alle huddles, dat zijn minimeetings elke dag niet doorgaan en

het was doorpezen. De zakenklanten gaan me steeds gemakkelijker af en ik voel

me veel zelfverzekerd daardoor. Afgelopen woensdag kregen we een pizzalunch

aangeboden als bedankje van de directie. Twee grote pizaslices, een blikje

cola, een zakje chips en een stuk mierzoete taart. Lekker buiten in het

zonnetje smaakte dat best lekker. Het was ook heet en dat verandert de

komende week niet, 33 graden en elke dag een onweersbui in de namiddag.
De natuur weet met alle deze groeikrachten niet van ophouden. Het lijkt wel

of het steeds nog wat groener kan. Afgelopen week reed ik over de snelweg en

opeens vloog er een grote havik vrij laag over met een slang in zijn klawen

die zeker wel zo'n meter lang was, ik wilde dat ik stilstond en dat op mijn

gemak kon bekijken maar ik reed 100 km per uur en voordat ik het besefte was

ik al voorbij. De eerste jonge vogels vliegen natuurlijk al volop uit en het

is een drukte van belang.

Bij Susan is het ook druk, een bedrif is bezig om haar huis van de buitenkant

te voorzien van nieuwe panelen. Alle oude moesten eraf en de nieuwe kleur is

een mooi licht zandkleur. Ze krijgt natuurlijk ook nieuwe goten en zo. Ze was

gisteren eventjes hier met haar kleindochter Rhiannon die tot laatst juni op

vakantie is. Haar ouders wonen in South Carolina en Rhiannon komt een aantal

keer per jaar een paar weekjes op bezoek. Ze is nog niet in school dus dat

kan nog. Ze is een lieve kleine schat en als ze me ziet rent ze heel hard in

mijn armen. Ze is een kleine kwebbel en heel slim. Toen oma haar phaalde had

ze een uitvoering van haar dansschool waar ze doet tapdansen. Ze deden het

liedje van Babyface en ieder keer wil ze weer laten zien hoe dat ging met de

beweginkjes, heel schattig. Ze is dol op kikkertjes en op Tinkerbell, het

elfje van Peter Pan en als ik wat leuks vind op een garagesale neem ik dat

voor haar mee. Gisteren vond ik een paar sales en ik kon wwn kadootje kopen

alvast voor Ravyn's verjaardag. Het is een Fisher Price ringending, met vier

gekleurde ringen en als je de laatste erop doet klinkt een muziekje en een

stem die jaaaaaaaaaa zegt.

http://www.fisher-price.com/nl/infanttoys/product.asp?

id=31074&media=309991&history=2&s=bubrilliant

Het was nog spiksplinternieuw en de vrouw wilde er maar 50 cent voor. Ik ben

altijd al dol geweest op hun speelgoed, het is leuk en kleurig en heel

veelzijdig. Rhiannon vond het alvast geweldig en kon er niet mee ophouden om

alles op te stapelen. Ik vond ook nog een boek van Sandra Brown, Ze is toch

een van de schrijfsters die in Nederland niet zo bekend is. Ik heb haar en

Nora Roberts ontdekt doordat mum boeken van allebei meebracht die ze met de

tientallen had liggen. Het zijn gemakkelijk te lezen, sommige zijn een beet

zoetjes naar mijn smaak maar dat is voor de afwisseling ook geen straf. Ook

heb ik een schrijfster bij toeval ontdekt, ik nam een boek mee van de bieb

omdat de titel mij aansprak, Savannah blues van Mary Kay Andrews en ben

inmiddels al aan mijn 6e boek van haar bezig. Ze schrijft op een hele leuke

manier, humor en veel southern dingen die heel herkenbaar zijn, over koken

(met receoten achter in het boek), antiek en garagesales, allemaal dingen die

mij aanspreken.

http://www.marykayandrews.com/content/meet.asp

Ze is oorspronkelijk afkomstig uit St Petersburg Florida wat hier niet zover

vandaan is en gebruikt de typisch uitdrukkingen van de south. Zo noemt ze

haar grootmoeder bijvoorbeeld meemaw, een typisch naam hier, ik kon niet

vinden waar dat vanaf stant maar ongetwijfeld een naam die van een

kinderlijke verbastering afkomt. OokAnn, Ian en Raini's oma wordt zo door

iedereen genoemd. Ann is 88 en nog redelijk vitaal ofschoon haar geheugen wat achteruit gaat. Elke keer als ik er kom laat ze me alle familiefotos zien en vraagt ze me of ik haar dochter Kelly, Martin's eerste vrouw ken. Ze is een heel klein vrouwtje, rijdt nog auto, zo'n grote Amerikaan en elke dag rijdt ze naar een fastfoodrestarant voor een lunch, in haar eentje. Haar man Ricky (zelfs zijn kleinkinderen en achterkleinkinderen waarvan de oudste 13 is noemen hem niet grandpa maar Ricky) is 80 en werkt nog. Hij werkt in een klein postkantoortje dat gevestigd is in een winkel. Hij is dol op hazewindhondraces en is vaak te vinden in the Poker Roon, de plaatselijke hondenbaan waar de races worden gehouden en waar je kunt inzetten op wie wint. Hij is van Italiaanse afstamming maar spreekt de taal niet meer in tegenstelling tot zijn oudere broer. Hij is dol op koffie en dat is dan het eerste wat hij maakt als we op bezoek komen. Ook vindt hij het heel interessant om alles te horen over Nederland en geschiedenis en ik heb al een paar keer fotoboeken meegenomen.

De komende week dus een extra dag vrij, mijn vrije normale dag voor de komende weken wordt vrijdag en omdat ik die extra dag heb om bij te komen heb ik me opgegeven voor overtime, ik werk dinsdag en woensdag drie uur extra, dus van 10.00 tot 22.00. Overtime betekent 150% betaald en dat komt goed van pas nu de airco dag en nacht aanstaat. Martin kan nu eenmaal niet slapen als het warmer in huis wordt dan 21 tot 22 graden en vooral als hij thuiskomt van zijn werk de hele dag in de zon moet hij afkoelen. De job met al het koper is afgewerkt. Nu zijn ze bezig op een fabrieksterrein waar een hele hoop sloopijzer en aluminium moet worden verwerkt, het bedrag voor de inschrijving was heel erg laag, 500 dollars en de opbrengst is na een aantal dagen werken al veel hoger dan verwacht en ze hebben nog zeker een hele week werk daar met vooruitzicht op meer. Ik verwonder me erover dat ik hier zoveel beter kan omgaan met meer uren werken. In Nederland werkte ik 32 uur en had echt mijn drie vrije dagen nodig maar nu werk ik elke week 40 uur of meer en het gaat uitstekend, zelfs als ik veel minder slaap dus zo zie je maar weer dat als je lekker in je vel zit, dat ook veel gemakkelijker gaat. Het inslapen gaat af en toe moeilijk en ik heb toch elke week wel een of twee nachten dat ik tot 2 of zelfs 3 uur wakker ligt. Ik lig niet te piekeren of zo, ik kan gewoon niet inslapen, ook doordat mijn restless leg syndroom (kriebelbenen) meespeelt. Ik had veel baat bij een ontspannend muziekje op de achtergrond maar mijn kleine cd speler heeft het begeven dus ik moet op zoek naar een nieuwe. Nu is het met garagesales altijd zo dat als je iets speciaals zoekt, je dat bijna nooit vindt.

Ik hoor net van weerman Thijs Zeelen dat jullie zomers weer in het vooruitzicht hebben dus ik wens jullie weer een heerlijke weer en voor Els, maedje, van harte proficiat met je verjaardag op 3 juni en een fijne dag !!!

Liefs...Mariet xxx

  • 30 Mei 2010 - 11:59

    Els:

    Dankjewel Mariet,

    Wel hoop ik dat Thijs Seelen gelijk krijgt want wat warmer weer is zeer welkom.Vandaag is het een druilerige dag en maar 14 graden dus de verwarming is weer aan.
    De tijd gaat snel nu ik lees dat je al 2jaar in Amerika bent,en ik ben blij de je het goed naar je zin hebt.(Wat liefde kan doen)Begin December worden wij weer Opa en Oma, Daan krijgt een broertje of zusje.
    Het ga je goed en liefs van Els.
    PS groetjes aan je schat.

  • 30 Mei 2010 - 15:34

    :

    Hallo Mariet,

    ik blijf je verhalen gewoon lezen ,zo leuk vind ik ze.
    Ik heb mijn reis ook weer geboekt dus in December zit ik ook weer in Jacksonville .Kan haast niet wachtenw eer terug te gaan.

    Groetjes Diana

  • 30 Mei 2010 - 15:45

    Carla:

    Zomers weer in het verschiet ? Nu momenteel echt niet hoor het is al de gehele dag grijs, en heeft net flink geonweerd. Komt waarschijnlijk omdat het Dunya festival in Rotterdam is want dan regent het werkelijk altijd.
    Had net mijn man op de skype en begreep dat het bij jullie nu ook flink aan het regenen. Jammer dan is de omgeving bekijken toch anders dan dat je dit met een zonnetje doet.

  • 31 Mei 2010 - 08:54

    Leon Van Crooy:

    Hallo mariet,Lees dien verhoale ilke week
    ,bun now bee de passiespeule in tegele is hartstikke leuk.Heb genne snor mier(vreend gezicht )groetjes
    leone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 437927

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: