Zomers op beide continenten - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Zomers op beide continenten - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Zomers op beide continenten

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

23 Mei 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mien haor veult vochtig
miene nek is naat
mien tong is opgezjwolle
nae,ich hub genne kater en ben neet zaat
mien kleijer plekke
ut sjweit sjeit mich oppe rug
mien henj zien gevuld met bloome
die ich langs de waegrandj pluk
ut is gekkewerk, ich eit ut waal
binne is ut baeter oet te haoje
der bleust unne lekkere bries door ut hoes
van de airco, dus unne kaoje
maar het liekt zoe versjpilt met dit sjoene waer
hie zouwe ze in Limburg noe wat veur gaeve
en ich wil geneete van elke zonnesjtraol
die dees daag mich konne gaeve
de fles met water omme nek
mien erm zien broenverbrandj
ich zeen weer un bloom die ich neet ken
kiek, dao, zoemaar in ut sandj
toes gaef ich maar weer water
aan tomaat en slangkomkommer
die hubbe ut sjwaor met dees heite daag
en ut is nog neet ens.....summer
Hallo lieve mensen
Pinksteren, het wordt hier helemaal niet als een feestdag gezien behalve in de kerken natuurlijk maar bij de meeste Amerikanen is het gewoon een weekend, een aanloop naar een nieuwe week en naar het Memorial Day weekend wat voor ons een extra vrije maandag betekent. Op deze dag worden alle Amerikaanse militairen herdacht die door oorlogshandelingen de dood vonden, hier en in den vreemde. Deze traditie stamt van na de burgeroorlog en werd voor het eerst gevierd in 1868, het heette toen nog Decoration Day omdat de graven werden gesierd met bloemen en vlaggetjes.
Dit weekend is natuurlijk een uitstekende reden om te grillen zoals ze hier barbecuen noemen. De meeste mensen hebben een heel gevaarte in de tuin staan dat ze grill noemen soms compleet met schoorsteen en al. Het is een hele ceremonie die voornamelijk door mannen wordt uitgevoerd compleet met schort en soms zelfs met een koksmuts met hun naam op. De voorbereidingen worden al vroeg in de dag gestart en op de grill worden steaks, kip en hotdogs gebraden. De hele familie zit buiten te wachten tot het startsein wordt gegeven voor een eetfestijn met coolslaw, potato salad en brood. De sausjes worden rijkelijk op het vlees Toen ik vrijdagavond van mijn werk thuiskwam was er bij ons ook gegrild. De lekkerste kip die ik ooit proefde en ook steak. De kids waren hier en zaten al volop te smullen, er was aardappelpuree, gebakken witte bonen in lekkere saus, macaroni and cheese en ook nog corn on the cob (maiskolven). Kleine Ravyn zat in haar kinderstoel met eten lekker te knoeien en had de grootste lol. Ik kreeg een stralende glimlach van haar toen ik binnenkwam. De keuken was duidelijk volop gebruikt maar dat was zo opgeruimd.
Het is de hele week al heel warm met temperaturen rond de 33 graden en doordat het zo vochtig is zijn er ook heel veel muggen. Eerder in de week waren we s vinds laat nog bij Ian en April en we stonden buiten, ik had een lekker flesje bier van Ian's vriend en het was heerlijk maar dat heb ik wel geweten. Ik zit onder de muggebeten, alleen op mijn rechterbeen zitten er maar liefst 26 !!! Ik moet nu toch eindelijk eens wat gaan halen. Ik heb me laten vertellen dat er een creme van Avon is die redelijk goedkoop is, lekker ruikt en gemakkelijk aan te brengen is. Het is genaamd Skin so soft en houdt zo'n 8 uur de muggen op afstand. Het wordt op grote schaal verstrekt aan de militairen in Irak en Afganistan dus dat betekent dat het toch wel moet werken. Er is een stand van Avon op de Ramona Fleamarket, een overdekte markt waar nieuwe en tweedehandse spulletjes verkocht worden. Je betaalt 50 cent om binnen te komen en is redelijk groot. Er is vermaak met live muziek en je kunt er natuurlijk ook eten.Ik moet toch bij Avon zijn want mijn eau de toilette is bijna op, het is ook van Avon en een heerlijk geurtje genaamd Skin to skin in een mmoi abrikooskleurig flesje. Mum had het in haar verzameling opgepikt op een yardsale en ik mocht uitkiezen wat ik wilde. Ik koos het in de eerste plaats voor de vorm en kleur maar kwam er toen achter dat dit voor mij een perfect geurtje is en nu is het flesje bijna leeg. Martin's favoriete geurtje zowel voor hem als ook voor mij is Mesmerize, ook van Avon. Je kunt Avon op veel manieren bestellen bijvoorbeeld uit een katalogus maar ook online. Het goedkoopste blijft op de Fleamarket waar de prijs soms maar de helft is van de normale prijs.
Geld besparen, daar ben ik goed in met alle koopjes en bonnen en zo. Het kan verslavend zijn zelfs en ik zie veel mensen met coupons rondlopen, ik doe dat ook wel maar alleen voor spulletjes die we normaal ook gebruiken anders koop je uiteindelijk dingen die je eigenlijk niet nodig hebt alleen om die korting te krijgen en dan loop je je doel beslist voorbij. Door al die enquetes die in online invul krijg ik op tijd per post kortingsbonnen opgestuurd, zelfs soms om gratis artikelen uit te proberen. Zo kreeg ik deze week een fles showergel, ik moet het een week proberen en dan de rest terugsturen, een enquete invullen en dan sturen me ze ook nog een cheque van 8 dollar, niet gek he. Ik kreeg ook van Nescafe een pakje met 8 sticks van allerlei smaakjes koffie, heerlijk. Ine stuurt me af en toe dezelfde sticks en het is heel lekker.
Gisteren was ik vrij, mijn voorlopig laatste vrije zaterdag want op mijn juni schema staan vrije vrijdagen en zaterdags werk ik van 8.30 tot 17,30. Ik wist dat dit eraan zat te komen, ik ben nu ingedeeld in de businessgroep, in resendential was ik nummer 25 op de lijst en kreeg dus het schema dat ik wilde, late diensten en zaterdag vrij maar op biz ben ik gekelderd naar nummer 193 van de zogenaamde senioritylijst, dit wordt berekend naargelang je vor at&t werkt. Ik stijg wel langzaam want er gaan vrij veel mensen weg. Alleen al in de laatste maand zijn er zo;n 25 mensen weg, vrijwillig of ontslagen.
Het is nu 6 uur en het huis is nog rustig. Martin slaapt nog wat erg verwonderlijk is want normaal is hij al lang op om deze tijd. Toen mijn wekker om kwart voor 5 afliep gaf hij geen krimp, Ushuaia liep natuurlijk wel direct achter me aan want die weet dat ze als ik opsta iets lekkers krijg maar toen ze haar twee knabbeltjes ophad ging die weer terug naar de slaapkamer en kroop weer op haar stoeltje en ligt nu ook lekker te slapen. Vandaag hebben we niet echt veel op het programma, we moeten naar de bieb en Martin wil misschien toch eens eindelijk voor in de tuin het gras maaien en de struiken snoeien, ik mag er niet aan komen om twee redenen. De eerste is dat er wespennesten zitten en verder ook slangen. Gisteren kwam hij me binnen halen want voor langs de raam in onze sagopalm zat een zwarte slang van zo;n meter lang. Deze slangen zijn onschuldig, ze leven van muizen ratten en hagedisjes en we weten dat er meerdere rondom het huis leven, we hebben hier geen problemen mee, ik ben niet bang voor een slangetje.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elaphe_obsoleta
Ik wilde er graag een foto van maken maar dat was niet mogelijk want ze zat helemaal opgerold onder de palm, die trouwens ook gesnoeid moet worden.
Gisteren later in de middag toen het niet meet zo heet was ben ik naar de supermarkt gelopen, gewoon om even wat extra beweging te krijgen voor het eten en douchen en toen zag ik een jonge slang, dezelfde soort, zo;n 30 cm in het gras langs het voetpad, Ze zat eerst doodstil maar ging er toen met een rotvaart vandoor, ze zijn behoorlijk snel en en bewegen zich in de typische golvende beweging voort, het is net alsog ze zwemmen door het gras. Gistermorgen ben ik natuurlijk ook gaan garagesalen. Ik ben behoorlijk ver geweest, verder dan ooit tevoren in mijn eentje maar ik wist telkens precies waar ik was. Als je zo'n beetje weet waar de grote wegen zijn kun je moeilijk verdwalen. Ik vond niet heel veel, wat klein spul zoals tupperware containers, kwartje per stuk en een handig setje maatlepels om te bakken, ook van het plasticbedrijf. Ik vond ook de originele dvd van Monsters.Inc en de The emperors new groove, een verhaal over een Zuiamerkiaanse vorst die in een lama wordt veranderd en zo allerlei avonturen beleeft. Ik kon niet vonden wat de Nederlandse titel is maar de Disneyfans onder jullie herkennen vast wel het plaatje.
Ik was gisteren ook door de buurt aan het rijden toen mijn oog viel op een agave plant die voor een van de huizen in de tuin staat. Ze heeft een bloemstengel in het midden van wel zo'n 5 tot 6 meter hoog en staat op het punt van bloeien, heel indrukwekkend. Ma had altijd agaves in haar tuin, in potten maar hier groeien ze natuurlijk in de volle grond. Het is net een grote asperge, die stengel en ik ben benieuwd wat voor bloemen eraan komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agave_(geslacht)
Weten jullie nog dat maanden geleden wij een gratis tv kregen met een converterbox om de publieke kanalen te kunnen ontvangen. Die tv heeft het niet zo lang gemaakt, die is zo goed als overleden en twee weken gaf iik de box de geest. Martin vond er eentje in de pawnshop en nu kunnen we dus weer tv kijken op een tv die we nog hadden. Dat betekent dat mijn favoriete programma Jeopardy weer te bekijken is. Het is een quizshow van een half uur. De presentator geeft geen vragen maar antwoorden over allerlei onderwerpen en de kandidaten moeten de vraag weten te raden. Het is behoorlijk pittig en ik ben er dol op. Het wordt elke dag uitgezonden tussen half acht en acht na een half uur Wheel of Fortune en ik kan dus alleen op mijn vrije dagen kijken maar dat mag de pret niet drukken.
Ook krijgen we een sportkanaal met sport van over de hele wereld en gisteren hebben we de Giro d'Italia bekeken. Dot betekent natuurlijk ook dat we voetballen kunnen kijken, de Tour de France en Wimbledon !!!
Ik wil graag afsluiten met wat mensen te feliciteren voor de komende week. Morgen is Ria van Jacques Leenders jarig en ook May Peters, van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag gewenst. Ook viert Ger Severins op 25 mei de heugelijke dag, proficiat !!!
Het wordt al licht buiten, Martin is ook net op en aan zijn eerste kop koffie van de dag dus ik ga afsluiten. Een heel mooi weekend voor jullie allemaal
Liefs...Mariet xxxxxxxxx

  • 24 Mei 2010 - 08:31

    Ger Wijnhoven:

    Hallo Mariet,
    Weer bedankt voor je verhaal. Heb het weer met veel interesse gelezen. Gisteren hadden we de jrl. fam.dag van de Wijnhoven's. Iedereen was er. We waren met 29 pers. Hadden een picknick op de "Witteberg"in Velden. Aldaar is een grote zandberg met veel vennen en gras.... Ook lopen er veel schapen. Was een heerlijke, zonnige en gezellige meeting. Dadelijk gaan Jeanne en ik aan de Maas tussen Kessel en Baarlo picknicken. Vantevoren gaanw e nog in De Heldense Bossen wandelen. Het is nl. weer schitterend weer. Morgen wordt het weer minder goed. Omstreeks 15 uur komt ma hier lekker in de tuin zitten. Daar kan ze echt van genieten. Donderdag a.s. krijgt ze weer een bloedtransfusie.

    Fijne zondag verder en de groetjes van J&G

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 438942

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: