Van natuur, cultuur en tureluur en ook nog peeps. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Van natuur, cultuur en tureluur en ook nog peeps. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Van natuur, cultuur en tureluur en ook nog peeps.

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

02 Mei 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Van natuur, cultuur en tureluur en ook nog peeps.

Magnolia

Oh bloem in romig wit
jij bent het onderwerp van mijn betoog
ik kan je niet plukken
je bloeit veel te hoog
geen edelweiss
geen lelie in de poel
maar hoog in de boom
je geur, zo zwoel
je naam is als een mooi gedicht
ik zou je willen aanraken
ben direct voor je gezwicht
Magnolia, als poezie
ik weet, de zomer komt eraan
iedere keer als ik je weer zie

We begonnen met natuur maar ik ga direct naat tureluur eerst want ik ben nog

steeds aan het bekomen van afgelopen week, van mijn training boor business,

dat betekent de zakelijke technische support voor at&t. Er komt iets meer bij

kijken als bij de residential (particuliere) klanten. Ze krijgen wat meer

service in het begeleiden bij oa routers en statische ip adressen. Het was

vrij intensief en mijn eerste gesprek duurde direct al zo
n 2 uur, de klant was erg direct en niet echt aardig maar ja, ik heb het wel

opgelost.

Natuur is fascinatie, ik denk zo vaak, pap zou het hier heerlijk gevonden

hebben met allemaal die bloemetjes en diertjes.
De oleanders zijn begonnen met bloeien en dus heb ik stekjes in mijn tuin, ik

heb een plek gevonden, net langs de waterkraan die een beetje lekt en waar de

grond dus altijd vochtig is. Er staan nu stekjes van allerlei struiken, oa

die oleander maar ook buxus en gisteren vond ik een struik, een

guave/ananasplant die een hele mooie bloem heeft dus daarvan natuurlijk een

stekje geplant.

http://www.desert-tropicals.com/Plants/Myrtaceae/Feijoa_sellowiana.html

Deze plant procudeert ook eetbare vruchten, de gangbare naam hier is Feijoa
of guave pinapple plant.

En dan is er de magnolia, de meeste bomen hier die je ziet zijn behoorlijk

groot en vol met knoppen, de afgelopen week zag ik de eerste bloemen

opengaan. Ze zijn groot, ongeveer de maat van een grote waterlelie en hebbe

roomwitte vlezige bloemblaadjes.
De geur is zoet en vooral s avonds is het heerlijk. Ze zullen de komende

weken een voor een opengaan en het einde van de cyclus is een grote knop als

een denneappel met felrode zaden die voor de nieuwe planten moeten gaan

zorgen. Ik wil zo'n boom maar ik wil wachten totdat we ons eigen stekje

hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnolia_(geslacht)

Doordat de bloemen zo groot zijn en zo hoog bloeien is even een boeketje

plukken en in een vaas zetten natuurlijk niet te doen. Vorig jaar verraste

Martin me met drie bloemen in de verschillende openingsfases en ik heb een

mooie foto ervan maar net als een waterlelie sluiten ze zodra je ze in water

binnen zet. Maar zeg nu zelf, waar is een bloem nu mooier dan buiten aan de

boom of struik of plant. Ik kreeg afgelopen week van Barbara, de vrouw van

Jack een hele bos amarylissen die ze in haar tuin heeft en die stonden heel

mooi in mijn kristallen vaas met takken van een van mijn groene struiken maar

nu zijn ze jammer genoeg uitgebloeid. In Nederland vind je zo voornamelijk in

de winkels voor Kerst maar hier bloeien ze gewoon nu in de tuinen. De mijne

waren donkerrood en ook nog een donkerroze gestreepte variatie. Ze heeft me

beloofd om wat knollen te splitsen zodat ik er het komend jaar ook heb.

http://www.bakker-hillegom.nl/images/Catalog/normal/large/10757.jpg

De bramen achter in de tuin zijn ook aan het rijpen en ik heb al geplukt en

gegeten, ze zijn heerlijk zoet en overvloedig aanwezig. Dus het wordt weer

tijd voor yoghurt en bramen pannekoekjes. Ze zijn iets kleiner als vorig

jaar, te wijten denk ik aan de langere winter maar niettemin lekker en verser

kan niet.
Ik heb ook mijn boontjes in de volle grond en ook de tomaten en pepperplant

gedijen goed. Ik heb ook een variant slangkomkommer geplant, ze hebben een

vlezig velletje en ik ben benieuwd wat daar aankomt. De eerste staakbonen

bloeien al maar de grond is wat magertjes dus ik zal wat mest moeten

aanvoeren om te zorgen dat er ook geoogst kan worden.

Zover de plantjes, nu gaan we naar de cultuur.

Gisteren was de World of Nations, een internationaal festival in het centrum

van Jacksonville op een terrein aan de St Johns River vlak naast het grote

Jaguars stadion. Groot betekent dat er plaats is voor wel 76000 mensen.

http://www.seatrekkers.net/images/DSC00569Jax%20Jaguars%20Alltel%

20Stadium.JPG

Het is niet alleen de thuishaven voor die Jaguars, het profesionele

footballteam van Jax maar ook alle grote popconcerten vinden hier plaats.

Langs het stadion is het Metropolitan Park waar elk jaar weer World of

Nations wordt gehouden

http://photos.metrojacksonville.com/photos/460232158_M4JGM-M.jpg

Het is een multicultureel festival om een idee te geven welke culturen en

nationaliteiten hier allemaal vertegenwoordigt zijn. Je betaalt 5 dollar

entree en we hadden een kortingsbon voor 1 dollar. Elk land heeft kraampjes

waar voornamelijk etenswaren uit dat land worden aangeboden en de heerlijkste

geuren werden vermengd met muziek uit Afrika, Zuid Amerika en het verre

oosten. We waren net op tijd voor het begin van de ceremonie waarbij de

nieuwe Amerikanen worden gehuldigd nadat ze eed hebben afgelegd. Steffanie

Renae zong de Star Spangled Banner, het Amerikaanse volkslied. Stef is de

dochter van mijn collega Andrea, ze was net de dag ervoor 14 jaar geworden en

ik kreeg de kriebels toen ik daar stond en luisterde.

p://www.myspace.com/steffanierenae

Daarna liepen we rond en bezochten de diverse landen, bij de ingang hadden we

een paspoort gekregen en de kunst was om in de stand van elk land een

visastempel te vergaren. Ik heb ze allemaal, 36 stempels van 32 landen en we

begonnen bij de Oostelijke landen zoals de China en India. Ik had nog niet

ontbeten en begon met pangsit, niet die ik dacht dat het was maar een

schaaltje mihoen met groenten en kleine stukjes vlees uit de Philippijnen.
Ik kende pangsit alleen uit de Indonesische keuken en daar zijn het

gefrituurde hapjes met vlees of garnalen. Daarna vond ik in de Vietnamese

stand echte loempiaatjes en ik genoot van die voor mij bekende lekkernij.

Ernaast was de Turkse stand met zowaar een wedstrijd. Er werden 10 vragen

gepresenteerd met 4 antwoordopties en tot mijn en hun grote verrassing wist

ik alle antwoorden, de aardige Turkse meneer was verbaasd, hij vertelde me

dat ik meer wist dan de meeste Turkse mensen die langs kwamen. Als beloning

kreeg ik een bordje met baclava, een Turkse lekkernij, heel zoet maar lekker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baklava

We bezochten zoals al gezegd alle kraampjes en genoten van de zon, zo'n 33

graden en ik heb weer een laagje bruin erbij. Raine bestelde in de Afikaanse

sectie een bord met gebakken vis, garnalen en kip en met een drankje erbij

zochten we een plaatsje in de schaduw waar we alles lekker opsmikkelden. Het

was perfect en vooral toen boven ons in de lucht zowaar een echte Zeearend

erscheen en rondcirkelde. Hij is natuurlijk HET symbook van Amerika.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_zeearend

Rond een uur hadden we alles gezien en gingen op bezoek bij Martin's broer en

zijn vrouw op onze weg naar huis. Ze hadden Martin gebeld om morgen te werken

maar hij is nog druk bezig met het project met Jack dus moet dit even aan

zich voorbij laten gaan. Ze zijn hele grote apparaten aan het slopen met heel

veel koperen buizen erin en koper is money. Zijn broer had hier geen probleem

mee, ze konden de job ook alleen aan. Wat een luxe nu ineens, werk in

overvloed en eindelijk wat ruimte om dingen te doen.
Overigens, ik kom komende week definitief niet naar Nederland. Ik heb

eindelijk met de belasting kunnen bellen en raad eens, ze hebben mijn

formulier voor de belastingteruggave dus niet gekregen. Dat betekent weer

opnieuw invullen, het is alweer op de post en nog eens 8 tot 10 weken

wachten. Het zal nu waarschijnlijk wel najaar worden want inde zomer zijn de

tickets veel duurder. Fenna zal op haar verjaardag op 10 mei oma moeten

missen maar hey, het zal evengoed wel leuk worden.

Het laatste onderwerp is peeps, een lekkernij voor Pasen en ik kreeg de

afgelopen week een doosje. Het is gemaakt van marshmallows in de vorm van

haasjes of kuikentjes en erg zoet maar oh zo lekker

http://images.chron.com/blogs/whitehouse/archives/peeps.jpg

Nou dat was een lang verhaal vandaag, mijn koffiekop is leeg en ik ga nog

even naar het laatste gedeelte van Minse Winse luisteren.

Ik wens jullie ook namens Martin een geweldige week en tot schrijfs !!!

Mariet xxxx

  • 02 Mei 2010 - 10:49

    Ger Wijnhoven:

    Hallo Mariet,

    allereerst bedankt weer voor je mooie verhaal. Heb eea met aandacht gelezen. Jammer dat je niet 7 mei naar Ned. kunt komen. Komende week hebben we een drukke "soc."week. Maandagmorgen heb ik eerst cursus "spraakafzien". Vroeger noemden ze dat liplezen. Ga ik nu alweer voor de 10e keer heen met Jeanne. 's Middags heb ik zgn. broersdag alhier. 's Middags eropuit en 's avonds ergens eten. Dinsdagavond komen Kim en Eddy. Blijven slapen. Woensdag installeert Eddy een 2e vijverfilter alhier. Donderdag hebben we een uitstapje met een bevriend stel in het kader van de verjaardag van Jeanne 1 mrt. jl. én van haar vriendin, die ook op die datum jarig was. Hebben we een jrl. uistapje, dat wij mannen (ega's) organiseren. Zaterdagavond heeft Jeanne haar fam.nichtenavond in Roggel. Zondag naar de zgn. Open Poortendag in Buggenum en 's avonds naar vrienden eten en daarna bij hen rikken. Doen we om en om eens per maand. Dat was ie...
    Lieve groeten,
    Ger, mede nms. Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 437845

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: