Kattemieskes - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Kattemieskes - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Kattemieskes

Blijf op de hoogte en volg Mariet

03 Maart 2019 | Verenigde Staten, Jacksonville

Gen zunke hiej maar raegen
Den daag zuut donker en gries
Maar ich veul de zon van binne
Niks bringt Mich vanne wies
Ich vuul de wermte sjtraole
Van binne oet gleuje
Dink aan Limburg en vastelaovend
De kattemieskes bleuje

Goeiemiddag lieve mensen

Eerst even uitleggen over die kattemieskes voor de niet Limburgs sprekende lezers natuurlijk, het zijn de wilgekatjes. Mieske, zo noemde mijn oma Hanssen de katten in en rond haar boerderijtje, vooral in de hooischuur, deel van het huis, zaten er veel en overal in het stro zaten nestjes met pluizebolletjes, het was alleen een kunst om ze vinden want kattenmoeders zijn heel goed in het verbergen van hun kroost. Mijn oma gaf ze soms melk en wat restjes uit de keuken en verder scharrelden ze hun eigen kostje bij elkaar, voornamelijk muizen want daar krioelde het ook van.

Mijn liefde voor pluizige poezen stamt van die tijd maar ik weet, ze ogen heel lief en onschuldig maar het zijn ook gewetenloze moordenaars. Ze kunnen er niks aan , het zit in hun genen maar toch.

Dat bleek maandag toen ik thuiskwam en Melly me, zoals gewoonlijk aan de voordeur verwelkomde.

Ik at en dronk koffie en ging naar mijn slaapkamer, ik heb mijn eigen badkamer, heerlijke luxe in een huis vol mensen en daar was een strijdtoneel, een crime scene, zonder lichaam trouwens.

Overal in de douche en op de badkamer vloer zelf, pluizig zwart, het was net of er een boa gestroopt was alleen deze veertjes waren kleiner, ik moest er zelfs mijn leesbril voor opzetten om te zien dat het veertjes waren.

Dus veertjes, conclusie, vogeltje het leven gelaten maar geen levenloos vogellijfje, gebroken door wrede katten klauwtjes en tanden.

Onder het bed, niks, in de kast, niks, geen veren verder in huis en Melly, die deed zo onschuldig, weigerde vragen te beantwoorden en 's avonds in bed kwam ze extra dicht bij me liggen, onschuld, aan mijn hoela, ik deel mijn bed met een moordenaar die spint !!

Het was verder een rustige week, ik had moeite met op het werk eerder vrij te krijgen want de regels om te reageren zijn veranderd, balen.

Mijn manager had een verschrikkelijk humeur deze week, ik hoop dat het komende week beter is. De maandcijfers waren veel te veel in het rood , zelfs ik kon het niet groen houden deze keer. Het lijkt of de meesten in ons team er niks om geven trouwens en dat maakt haar zo kwaad.

Vrijdag middag had ik vrij, ik moest eigenlijk tot 7 uur werken en had daar dus helemaal geen zin in, zo net voor het weekend dus maar wat vakantie uurtjes gebruikt.

Gisteren was een regenachtige dag, vandaag ook eigenlijk maar de zon schijnt volop en af een toe een donkere wolk maar die trekken snel verder.

Ik was op tijd op en ging naar de kerk voor mijn voedselpakket want ik zou naar Georgia gaan. De voedselpakketten worden minder en minder, geen vlees meer, geen verse groentes of fruit maar voornamelijk gedroogde erwten en bonen, pasta en veel brood.

Kelly was naar een begrafenis van haar neef Arnold die een hele tijd bij haar ouders woonde toen die nog leefden.

Ik reed rond 4 uur richting Georgia met de auto volgeladen met etenswaren, ik had een kip gebakken en ik nam mijn airfryer mee want ik wilde een klassieker maken, niet lachen maar ik ben er dol op, gebakken kip met frietjes en appelmoes.

Ik had ook komkommer en Kelly kookte nog wat maiskolven en we aten heel lekker, Brynnah die een slechte eter is kwam zelfs twee keer terug voor mee. Als toetje hadden er aardbeien yoghurt met verse aardbeien.

Misty was al vroeg moe en ging al rond half tien naar bed dus Kelly en ik zaten nog tot middernacht te praten, het is zo relaxing voor mij, lekker naar classic rock luisteren en praten, over de kinderen, de kleintjes, over Martin en over Ricky.Ze begrijpt mij zo goed, ze is echt als een zus voor mij.

Afgelopen nacht werd ik wakker van geschreeuw, ze hadden de hond uitgelaten en vergeten dat het hek open was dus paniek in de tent. Als Misty staat te schreeuwen naar Jolie is waarschijnlijk de hele buurt gelijk wakker hehe.

Ik sliep lekker uit tot 9 uur en had toen ontbijt met Kelly, nou ja, ik koffie, zij eieren met grits, ik had geen honger want mijn maag was nog vol van de avond ervoor.

Ik heb zo weinig gegeten de laatste tijd, of beter gezegd, allemaal heel licht verteerbaar spul dat een volle maag niet echt prettig is.

Op mijn weg naar huis heb ik er verschillende keren aan gedacht om te stoppen en een van deze komende trips doe ik dat en maak ik een filmpje voor facebook van de omgeving daar. Allemaal koeien in de wei met kalfjes, heel veel reigers tussen die koeien en overal Carolina jasmijn die geel bloeit, zoals ook in mijn tuin.

Ik stopte bij Winn Dixie die mij altijd aan de oude Edah doet denken, ze hadden New York strips, een van de beste stukken van bief, totaal mals en de helft van wat het normaal kost, voor 4 steaks, betaalde ik 13 dollars, heerlijk voor vanavond, ook een mooi stuk braadvlees voor zuurvlees van te maken voor 8.50, het is bijna 2 kilo.

Ik lees net op facebook dat mam Willems-Teeuwen, Miep's moeder en mijn broer Hay's schoonmoeder is overleden, heel veel sterkte Miep, Hay, Bart, Marijn en Anne, ik denk aan jullie xxxxx

Net mijn maart betalingen gedaan, ik doe altijd alles aan het begin van de maand, hoef ik er voor de rest niet meer aan te denken behalve de stroom/water rekening, die komt pas rond de negende.

En nu mijn blog.

Jullie, wel sommige van jullie, zijn druk met vastelaovend, ik heb al de meeste schattige foto's gezien vooral van de kleintjes in de familie, Julia, Timo en nog veel meer en kreeg even ontzettende heimwee en toen op de tv Jackson Brown met Stay begon had ik het heel moeilijk en moest ik even met Ine praten.

Ik wil nog even vertellen over girl scout cookies, een echt Amerikaans fenomeen.

Rond deze tijd worden door Amerikaanse padvindertjes, the girl scouts, koekjes verkocht, dat is al jaren traditie, er zijn veel soorten maar ik vind Thin mints het lekkerste, een knapperig koekje met peppermint en chocola, ter grootte van een twee euro munt en lekker !! Niet goedkoop, 4 dollar per doos en er zitten 32 koekjes in een doosje. Met de opbrengst wordt er veel georganiseerd voor die meiden en voor hen is het zaak zoveel mogelijk te verkopen want het is ook een wedstrijd dus bij de Winn Dixie stond buiten een tafel met ma en pa en twee dochters die driftig hun best deden en deze keer streek ik over mijn hart en mijn maag en kocht een doosje en deed nog een extra dollar in de fooienpot.

Ik ga lekker opruimen, een hele was staat te wachten om de kast in te gaan, zaterdag over een week gaat het weer richting Starke voor een VYNL show en nu kan ik zeggen, volgende maand kom ik naar Kessel op vakantie !!!

Lieve groetjes van Mariet

• 05 Maart 2019 - 07:59

Joke Heijnen:

Ha Mariet,
    Mooi verhaal weer, Lenie en ik komen 9 april richting Jax, we hebben plannen voor een roadtrip ,maar wanneer precies weten we nog niet, hopelijk kunnen we elkaar even knuffelen.