Twee weken vol emoties, genieten en weerzien - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Twee weken vol emoties, genieten en weerzien - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Twee weken vol emoties, genieten en weerzien

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

19 September 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Toen ich naeve uch bed zoot
met uch handj in mien handj
veulde ich hoe fijn ut waas om uch te kenne
dae sjpeciale bandj
altied al in mien laeve
tante Riek, ut zelfde blood
goeije road, wermte, leefde
wee wiste auch dink ich good
det dit de letste kier waas
noe zit gae baove bie de res van de Brandjberg
bie pap, bie oma, bie omes and tantes
allemaol met dezelfde naam, van Knippenberg
bedankt tante Riek, veur al wat gae deed
veur miense, groete, aojere, blage
ich veul ut as un groete ier
om dezelfde naam as gae te drage

Hallo allemaal

Allereerst wil ik stilstaan bij het overlijden van mijn tante Riek, de afgelopen week woensdag. Ik ben ontzettend blij dat ik in staat was om haar op te zoeken in het hospice waar ze verpleegd werd, ik he been uur langs haar bed gezeten, haar hand gehouden en ze heeft mijn naam gezegd dus ze herkende mij. Soms denk je, dingen gaan zoals ze gaan, soms ben jet e laat maar ik was precies op tijd om afscheid van haar te nemen. Ik zal haar missen, ze mailde mij zo af en toe en ik weet dat ze uitkeek naar mijn reis naar Nederland, we hadden niet gedacht dat het zo zou gaan maar we hebben elkaar tenminste nog even gezien.

Ook wil ik iedereen heel hartelijk bedanken die ik ontmoet heb, het was geweldig mensen en ik heb er ontzettend van genoten, al die warmte, die fijne gesprekken en ik hoop er het volgend jaar weer te zijn.

Nu ga ik proberen om alles even op een rijtje te zetten en die 12 dagen in dit verslag te proppen. Ik heb Martin elke dag een mailtje gestuurd met wat ik gedaan heb elke dag want anders was ik al hopeloos de weg kwijt.

We beginnen natuurlijk met die zaterdag morgen dat ik aankwam op Dusseldorf Airport en daar niet alleen Hay en Miep maar ook tot mijn grote verrassing Frank zag die op het werk even wat geregeld had. Ik was behoorlijk moe, niet veel geslapen door mijn kriebelbenen en was even blij met de autorit van een uur die afleiding bracht. Bij Hay en Miep kwamen de eerste kadootjes uit de koffer en na een lekkere kop koffie en abrikozenvlaai gingen Frank en ik naar Rob en Sylvia. Rob had Fenna op zijn arm en ze was natuurlijk wat verlegen maar binnen 15 minuten waren zij en ik vriendjes. Ze vond de kadootjes erg leuk, vooral het plastic tasje met haar Tinkerbell ondergoed en wilde ook bij mij op de arm voor de foto. Ik post trouwens geen fotos op internet met haar erop op verzoek van haar papa en mama.
We bleven daar totdat ze naar bed moest en gingen toen naar Kessel om bij Ine binnen te lopen waar ik deze 12 dagen bleef. Dat was natuurlijk een hartelijk weerzien met mijn liefste zus en er werd wat afgeknuffeld. Frank ging weer richting Belgie en Ine en ik liepen naar moeder die ook erg verrast was, ze herkende me zelfs niet direct met mijn lange haar.
We bleven totdat ze naar bed wilde en liepen toen langs de Maas terug. Eten, ja, dat werden frietjes met een frikandel special, heerlijk !!!

Zondagmorgen kwam Frank me ophalen om naar de studio te gaan om Minse Winse bij te wonen en ook dat weer even een emotioneel moment om Brigit, Jacques, Jo en Marian te zien, zelfs Leon kwam langs (zonder snor) en het was een leuk programma, ik kon mijn eigen gedicht weer eens voorlezen.
Na het programma om 1 uur gingen we richting Meijel naar restaurant de Stoep voor de lunch. Ik werd vervoerd in de open auto van Gietje en voelde me net een koningin. We zaten lekker in de zon op het terras en voordat we het wisten was het 5 uur en ging het weer richting Kessel nadat Brigit nog een ererondje door Meijel reed.
Frank en ik bezochten moeder en na een uurtje was ze moe en wij wandelden naar de Maas en we bezochten papa’s graf op het kerkhof en legden een kiezelsteentje op de steen. Na een lekker etentje bij Ine en een rustige avond snel naar bed.
Het weer blijft lekker en maandag morgen op tijd op om naar moeder bij de dagopvang te gaan en mee te eten. Ze vond het prachtig. Ine was naar school en ik heb de fiets dus na een telefoontje fietste ik naar Mieke. Ze past op haar kleinkinderen Lois en Liv, we zaten lekker buiten in het zonnetje met koffie en gebak en op de wandeling naar school om Lois op te halen zagen we ook haar dochter Kelly met Luca en Kyra. Nadat Frans ook thuiskwam nog wat foto’s gemaakt en weer op de fiets terug. Ik haalde een kroket en een bamischijf voor mijn avondeten en fietste naar Paul die jarig was, bleef daar een tijdje om lekker bij te kletsen met mijn jongste broertje die 47 geworden was (net zo oud als Martin) en toen was het alweer bedtijd.

Dinsdag, een regenachtige dag en mijn plan om met de fiets naar Egchel te gaan ‘s middags gaat niet door. Ik doe rustig aan en fiets ‘s middags naar Helene die bij haar dochter Martine babysit op Renske van 3 en Stijn die op school is. Het is keigezellig en we halen Stijn op van school zodat ik ook nog even de kans heb om bij Ine’s klas binnen te wippen. Ik ga terug naar Ine om mijn tas te pakken en Helene pikt mij op om naar Egchel te gaan waar we genieten van lekkere goulash. Rond 8 uur komt de rest, Els, Frans, Marianne en Frits en we genieten van een lekkere ontspannen avond, ouderwets samen met veel praten, lachen, foto’s kijken en voordat ik weet lig ik alweer in bed want de jetlag is er nog steeds. ‘s Morgens na het ontbijt brengen Helene en Bert me naar Panningen waar ik om 10 uur verwacht word bij Ma die in een verzorgingstehuis woont. Ma is de moeder van Lauri en de andere oma van mijn jongens. Jeanne is ook daar en Ma is heel blij om me te zien, ze vindt haar kadootje erg leuk (een kristallen ringenbakje) en we hebben een gezellige tijd. Daarna lopen Jeanne en ik naar haar huis waar Ger al wacht met de lunch. Weer foto’s kijken natuurlijk van de kids en van Cas, hun kleinzoon. Na lekker in de tuin gezeten te hebben loop ik even naar mijn oude achterburen (Jeanne en Ger waren mijn buren toen ik daar woonde met Lauri en de jongens) en ik praatte even bij met Paula en met Wies. Daarna bracht Jeanne me naar huis want het plan was om naar Venlo naar hospice Mariaweide te gaan met Ine om tante Riek op te zoeken die daar verpleegd werd. Dit was weer een emotioneel uurtje maar ik was blij dat ze er nog was.

Toen was het alweer donderdag, de dag voor het Viking/Office Depot bezoek, met Mart’s auto ging ik naar de locatie en alle meiden zorgden voor een hartelijke ontvangst. Ik zat in het restaurant en het leek wel een receptie. We maakten foto’s en ik vond het geweldig. Bedankt meiden en mannen, het was weer gezellig om weer even terug te zijn !!!
Omdat ik nog even tijd had reed ik naar Duitsland en kocht chocolade en nog meer lekkers om mee te nemen en ik nam de toeristische route terug over het veer in Steijl. Ook tijd om foto’s te nemen van het landschap. Daarna was het hoog tijd om naar Panningen te rijden om te gaan eten bij Rob en Sylvia. Het was erg lekker en ik genoot van hun gezelschap en natuurlijk van Fenna.

Alweer vrijdag, wat gaat de tijd opens snel. Ik ging op de fiets weer naar Panningen samen met Ine om Rita te ontmoeten, ze woont in Zeilberg en we kennen elkaar sinds we elkaar ontmoeten op spinchat waar ik ook Martin heb leren kennen trouwens. We dronken gezellig koffie en wandelden wat rond. Het ging allemaal weer veel te snel en na een bliksembezoek bij Tinus en tante TRuus Mestrom was ik alweer op weg naar Kessel. Daar kwam iedereen bij elkaar voor een broers en zussen en partners barbecue. Het was erg lekker allemaal en we haalden heel wat herinneringen op. Ook weer voldoende foto’s natuurlijk om later nog eens rustig te bekijken en toen was het zo weer middernacht en tijd voor mijn maiktje naar Martin die mij vreselijk miste.

Zaterdagmorgen weer op de fiets naar Panningen met een tussenstop in Helden want ik had mijn petekind Anne nog niet gezien. Ze vond haar kadootjes wel leuk, een kralen avondtasje en een zilveren hanger met een amethyst, haar geboortesteen. We zaten lekker buiten met koffie, gevulde koeken en sprits. Na wat foto afdrukken bij de Hema te hebben besteld bij Willemien binnengelopen. Gezellige brunch op haar balkon, we vertelden honderd uit en genoten van het lekkere weer en het uitzicht op al de winkelende mensen onder ons. Ze had een mooie sleutelhanger uit Israel voor mij meegebracht van haar vakantie. Nadat we weer afscheid namen ging ik nog even een haring weghappen bij de viswinkel en ook een kruisbessenvlaaitje bij de bakker (de kilo’s vlogen eraan maar die krijg ik er wel weer af). BIj Ine waren Janine en haar vriend Alain gearriveerd vanuit Heerlen en ook Janine kreeg een tasje. De avond was rustig en ik kon eindelijk Martin eens bellen.

Zondagmorgen was Frank weer present voor nog een rondje Minse Winse in de studio van P&M waar tot mijn verrassing ook Annie Everaerts even langs kwam. Daarna gingen we naar Rob en Sylvia. Ik kreeg een dikke kus van Fenna en in plaats van het geplande wandelen (het regende) speelden we en lazen boekjes. Om 4 uur moesten Rob en Sylvia weg en Frank en ik reden naar Maasbree voor een bezoek aan Pauline en haar gezin. Ook moeder Mulders en Leny waren present en ik vond het heel bijzonder. Mam Mulders, nogmaals bedankt voor de kaart, ik vond het heel leuk.
Na een lekkere maaltijd bleven we nog tot half tien en moesten toen weer terug naar Kessel want Frank moest nog een uur rijden voordat hij thuis in Belgie was en anders werd het te laat.

Maandag morgen leende ik Ine’s auto en ging naar Panningen. Daar stond Sylvia’s fiets op me te wachten met het stoeltje. Fenna voorop en weer terug naar Kessel waar we moeder verrasten met een kort bezoekje. Foto’s maken natuurlijk, Fenna was een beetje verlegen en wilde niet van mijn schoot en na afscheid te hebben genomen van moeder op naar de Maas om de eendjes te voeren met een hele zak oud brood van Ine. Ook dit levered weer een paar leuke plaatjes op en na even bij pap op het kerkhof te zijn geweest gingen we aan bij tante Leen Hanssen, de moeder van Marianne die e rook was (wist ik niet dus geweldig), toen was het weer hoog tijd om Fenna af te leveren bij oma Nellie voor haar middagdutje. ‘s Avonds was ik uitgenodigd bij Mart en Katrin om erwtensoep en pannekoek te komen eten, John was er ook en het was erg lekker. Later die avond keken we een oude film en Mart zette die voor mij op dvd evenals wat muziek oa van James Taylor en de Eagles en alle cds van de Earring.

Dinsdag en de tijd gaat steeds sneller en er is nog zoveel te zien en te doen.
Helene haalt me op samen met Renske en we gaan naar Els en Frans die kleinzoon Daan op bezoek hebben. Natuurlijk weer koffie en lekkere appelflappen (had ik nog niet gehad) en de morgen vloog om met kletsen en van de kids genieten. Na me afgezet te hebben bij Mart zodat ik de auto op kon pikken reed ik naar Marij Gijsen om daar een gezellig uurtje door te brengen. Ik kreeg van Marij haar laatste gedichtenboekje waarvoor mijn hartelijke dank, Marij, het was fijn om weer even met je praten.
‘s Avonds was ik uitgenodigd bij Ton en May maar ik stopte eerst even bij Hay en Miep om alvast afscheid te nemen. Afscheid nemen doet pijn omdat je weet dat je elkaar weer een tijd niet ziet maar ook blijft het dankbaar gevoel van even weer bij elkaar te zijn geweest en te weten dat ver over de oceaan lieve mensen zijn die aan je denken en voor altijd in je hart zijn.
Bij Ton en May waren ook Ted en Martin en we hadden een hele gezellige avond met een fantastisch diner, ze hadden zich echt uitgesloofd en voordat ik het wist was het 23.15 en moest ik weg. IK had de auto van Mart en die moest nog terug. Het regende pijpenstelen op de terugweg en van mijn plan om naar Ine te lopen kwam dus niks. Mart en Katrin waren al in bed maar Mart bracht me toch even terug (bedankt!!!).

Woensdag en mijn laatste dag om wat te doen. Rob haalt me op en we rijden naar Ubachsberg naar Marianne. Hij heeft ook foto’s opgehaald bij de fotograaf waarmee ik ook weer erg blij ben en hij heeft een heleboel fot’o’s en filmpjes op twee USB sticks gezet. Bij Marianne wacht de kruimelvlaai, een lekkere lunch en we maken een wandeling met de hond. Rond 3 uur rijden we weer aan om de files voor te zijn en ook Fenna moet opgehaald worden bij de dagopvang. Marianne en ik nemen weer afscheid voor een tijdje en het is zoals altijd weer moeilijk voor ons allebei.
Fenna wachtte al op ons en daarna brachten Sylvia en Fenna naar Kessel waar ik alweer afscheid neem van Sylvia en van die kleine schat die nog niet weet dat oma haar ontzettend gaat missen. We gingen wel nog even samen naar moeder die al in bed lag (1700 uur!) en ook van haar was het afscheid nemen moeilijk, tenslotte weten we allebei niet of we elkaar de volgende keer weer zullen zien.
Ine haalde chinees en na lekker te hebben gesmuld van de babi pangang en bami die ze hier niet kennen was het tijd om de koffer te pakken. Hij is gevuld met koffie, kaas, chocolade en koekjes, mijn handbaggage tas was erg klein voor dat alles en Ine gaf me een grotere tas. Rob kwam nog even langs om hojje te zeggen en het was emotioneel voor hem en mij. Op tijd naar bed was gepland maar dat ging dus weer eens niet door doordat ik het afscheid nog graag wilde uitstellen.

Donderdag morgen , om 4 uur ging de wekker en nu was echt geen houden meer aan, Frank arriveerde en na koffie en nog een sigaretje was het toch echt gedaan. Ik nam afscheid van Ine die me zo’n fijne tijd heeft gegeven en er alles aan deed om het me naar de zin te maken, bedankt lieve sis, ik houd ontzettend veel van je en ik maak graag gebruik van je aanbod om de kamer weer te reserveren voor het volgend jaar.
Frank en ik namen in het donker afscheid van Kessel, van Limburg, van Nederland en genoten op het vliegveld nog even van een mok Starbucks koffie en een smookje. Daarna was het ook tijd voor ons om goodbye te zeggen en ik liep door de controle en was weer op weg naar huis, komende van huis, heel dubbel
De vlucht was lang en vermoeiend, toen ik in Jax aankwam waren Raini en Martin er niet want die hadden op het board gezien dat ik vertraging had wat niet waar was dus ik moest effe bellen en werd toen opgehaald. Het was warm hier, 32C en dus weer even wennen.
De koffer uitpakken, alle lekkers opbergen en vertellen, vertellen, foto’s kijken en knuffelen.

Nu ben ik alweer een paar dagen hier en morgen moet ik weer werken. Vanmiddag nog even een auto regelen want Lucille is definitief tot stilstand gekomen, niet meer te maken maar ja, dat verwachtte ik al.
Vanmiddag gaan we grillen en ook football kijken. Het is nog zo pas geleden dat ik daar was maar het lijkt nu soms een droom. Een ding weet ik zeker, ik kom volgend jaar terug. Bedankt alle lieve mensen die me zo welkom hebben geheten, het was geweldig en ik voel me heel warm van binnen door zoveel liefde en aandacht…..liefs van Mariet xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ps, phew dat was een heel verhaal en ik hoop dat ik niemand vergeten ben

• 19 September 2010 - 12:13

Daisy:

Zo te lezen heb je een super tijd gehad in ons kikkerlandje..
    jammer dat ik je gemist heb op het werk maar ja misschien volgende keer dan maar x

• 19 September 2010 - 14:12

Marianne:

Lieve Mariet,
    Dat je genoten hebt hier in Nederland had je niet hoeven te zeggen, want iedereen die je gezien heeft, kon zien hoe je straalde!!! Heb je nog iets gehad aan de tabletjes voor je kriebelbenen?
    Geniet maar weer lekker van je liefste schat en tot schrijfs.
    xxxxxxxxxxMarianne

• 19 September 2010 - 14:37

Ger Van Jeanne:

Hallo Mariet,

wat heb je toch veel sociale contacten gehad in die periode in Nederland. Je zult wel helemaal "op" zijn geweest op de terugvlucht naar de V.S. Wel geweldig natuurlijk, dat je zoveel mensen hebt kunnen treffen. Ook Jeanne en ik vonden het heel gezellig met je bij ons. Hopelijk kom je het volgend jaar weer. Laat me eens weten wat Martin van Hollanse Reypenaer kaas vond!?! Doe hem de groeten.

Lieve groeten van ons beiden, J&G

• 19 September 2010 - 20:13

Anny Everaerts:

Leuk om jouw verslag te lezen. Wat een drukte zeg.Je zult wel weer blij zijn om thuis te zijn. Op donderdag 16 sept. ben ik oma geworden van een heel lief babietje. Anniek is haar naam . 29.00 gram en 48 cm. Wat een feest.

• 19 September 2010 - 21:45

Marie-Louise:

Hoi Mariet, fijn dat je zo'n leuke tijd gehad hebt in Nederland.Ik vond het ook keileuk je weer eens te zien...zou zeggen tot volgend jaar!
    xxxx

• 19 September 2010 - 22:57

**erlina**/Rita:

Op de eerste plaats wil ik je condoleren met het overlijden van je tante Riek . Gelukkig was je nog net op tijd om afscheid van haar te kunnen nemen.
    Ja , we kennen elkaar al een aantal jaren vd chat , onze ontmoeting was zoals vanouds : Kei gezellig !!! Ben blij dat je Fenna in je armen kon sluiten .
    Ik verheug me op onze volgende ontmoeting . Voor als je het nog niet weet onze "Welcome back in Holland Mariet" pics heb ik met veel trots op Facebook staan .
    Hartelijk dank voor je gezelligheid en vriendschap , Ik mis je ...

Til we meet again gf , huuugsss XXXXX erlina/ Rita

• 20 September 2010 - 00:02

Mariet:

haha Rita, meer als pebble gezellig met mij !!! Ik heb genoten dat is zeker, jebent zo'n zonnetje..hugssssssssssss gf

• 24 September 2010 - 07:25

Lonneke:

hoi Mariet,

wat fijn dat je je kleindochter lekker veel hebt kunnen knuffelen.
    ik hoop voor jullie dat het mogelijk is om volgend jaar met z'n twee-tjes te komen.
    hier is de herfst echt begonnen dus geniet jij nog maar van de lekker temperaturen!

groetjes Lonneke