Kevertje kevertje kriebelpoot - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Kevertje kevertje kriebelpoot - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Kevertje kevertje kriebelpoot

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

25 Juli 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Fenna

As un blumke in de wei
Jonk en zonger zorge
kieks dich vrie de kamera in
wets nog niks van morgen
unne glimlach op dien lippe
lachs se oma toe
dinks wat duit dae papa toch
knieps neet ens dien uigskes toe
ut lempke is nog niej veur dich
die aandach wings se prachtig
wat is de waereld veur dich groet
oneindig en auch machtig
en saoves veur ut slaope gaon
Jip en Janneke wachte al
doe loesters en vergits auch weer
versjteis nog neet dae kal
maar op unne daag den maakt det zin
die kinjer avonture
dus unne dikke oma kus
sjlaop lekker kleine sjat
oma zal um per luchpos versjture

Kriebelbeestje, het seizoen hier, de zomer is er voor gemaakt en je vindt ze nu overal, hoort ze de hele dag en nacht. In Nederland hoor je krekels met warm weer, dat is niks tegenover hier. Hier hoor je ze de hele tijd, van alle kanten, als een constant zoemen en sjirpen. Ze zijn van groot tot klein, cicaden, krekels, sprinkhanen, de kleintjes die rondhoppen in het gras maar ook de grote die je planten opeten. 's-Nachts is het luider, tenminste dat denk je, maar misschien lijkt dat maar zo omdat het stiller is op straat. Er zijn hier zoveel kriebelbeestje, spinnen (maar die hebben we al een keer gehad) vlinders, muggen (hier skeeters genoemd, afkorting voor mosquitos) die behoorlijk bijten en vooral aanwezig zijn in de buurt van water en moeras, hier volop aanwezig. Wespen en bijen zie je natuurlijk ook maar een echte wespentijd zoals in Nederland heb je geloof ik niet. Mieren, die hebben we ook genoeg van de piepkleine sugarants, die zo klein zijn dat je ze amper ziet tot termieten, fire ants en de grote rode mieren die gemeen kunnen bijten. Als je gebeten wordt door een fire ant, maak dan je borst maar nat want dat is een hele week jeuk. Na een paar uur zie je een soort puisje dat je ook echt uit moet knijpen, het is al het gif dat ingespoten wordt en elke dag komt dat terug, minstens voor een week. Het jeukt geweldig hard en omdat de mier bijna altijd op je voet en met voorkeur tussen of op je tenen bijt geen pretje. Ik ben erachter gekomen dat het vaak niet uit te knijpen is dus de enige manier is ook pijnlijk, houd een brandende sigaret even op de plek zodat de top van het bultje een klein beetje verbrand (doet even pijn) en de jeuk is weg en de bult verschrompelt binnen twee dagen.
Om die jeuk ook te verzachten groeit aloe vera, een wonderplant die ik in verschillende potten heb staan. Ze is uitstekend voor insektenbeten maar vooral voor verbranding, door vuur maar ook door de zon.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alo%C3%AB_vera\

Ik heb de kleine variant zonder de scherpe punten en sommige zijn gevlekt. Je breekt een blad af en knijpt het stuk of snijdt het open. Het is heel gel achtig van binnen en je kunt het als een soort creme op je huid smeren. Het wordt in heel veel cosmetica producten gebruikt en groeit hier overal volop.

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.valleytropicals.com/images/aloevera.png&imgrefurl=http://www.valleytropicals.com/aloevera.html&usg=__mhLmAmo8a57ZWHdfVFCUmL6yZ4E=&h=253&w=266&sz=346&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=HI7S55J4Bl5bTM:&tbnh=107&tbnw=113&prev=/images%3Fq%3DAloe%2BVera%2BBarbadensis%26hl%3Dnl%26lr%3D%26rlz%3D1R2SUNA_en%26sa%3DN%26um%3D1

nou dat is een lange link, ik weet het maar je hoeft er maar op te klikken !!!

Deze plant is niet te verwarren met de agave die je ook in Nederland in tuinen ziet, vooral in potten want hij kan geen vorst verdragen. Ik heb hier exemplaren gezien van wel 4 tot 5 meter hoog.

Die aloe vera kwam de vorige week uitstekend van pas want mijn schat was verbrand en niet zo'n klein beetje. Vorige week maandag werd hij gebeld door zijn broer die een kleine stripingzaak heeft, ze doen voornamelijk parkeerplaatsen en ze zijn flink achter op schema. Dit komt door de vele regen van de laatste tijd, elke dag in de namiddag hebben we wel een onweersbui en verven in de regen op het asfalt, dat kan niet. Ook heeft zijn broer last van zijn rug en kan dus niet volop werken. Martin is afgelopen dinsdag begonnen en sinds die tijd is hij elke dag buiten, geen vrij in het weekend, alleen vanmiddag was hij vroeg thuis. Hij is het niet meer gewend om in de zon te werken dus hij verbrandde de eerste dagen flink maar nu heeft hij een kleurtje om jaloers op te zijn. Ik heb dus de afgelopen avonden zijn armen, benen en nek moeten instrijken, eerst met de aloe en nu met creme omdat het verbrande bijna weg is maar de huis moet soepel blijven om verder verbranden tegen te gaan. Dat betekent natuurlijk ook dat we iets ruimer in ons budget zitten de komende weken (hopelijk duurt het langer) en misschien de auto kunnen laten maken. Ik heb hem maandag dringend nodig om naar het werk te gaan want ik heb andere tijden dan de mensen waarmee ik mee zou kunnen rijden.

Op het werk is het hectisch maar ik voel me steeds zekerer van mezelf en kan de meeste problemen gemakkelijk en zonder hulp van derden oplossen.
Mijn buurvrouw Gail is ook vandaag uit de klas teruggekomen op de vloer dus ik kan haar een beetje helpen en weer eens af en toe gezellig kletsen.

Afgelopen dinsdag was ik vrij (dat betekent dat ik morgen, zaterdag werk) en ik ging langs bij Kim, een straat verderop. Ze zei dat mijn timing perfect was want zij wilde langskomen, ze had mijn hulp nodig met haar computer, ze denkt dat ik zo'n soort tovenaar ben. Ze had geen verbinding en dat was vlug opgelost. Ook moest ik vanalles verwijderen en nadat ik dat had gedaan bood ze me haar bank aan, hij stond in haar livingroom en er zat nooit niemand op, alleen de hond. Hij was bedekt met twee lagen dekens en wat eronderuit kwam is een prachtige nieuwe bank, licht beige met bloemetjes, heel gezellig. Ze had ook twee nachtkastjes die ze kwijt moest en langs elkaar gezet zijn die perfect voor in onze keuken. Bovenop past de magnetron perfect en naar zoiets was ik nu net op zoek. Ze is een hele gezellige meid, ik heb lekker bij haar dinsdagavond een biertje gedronken en wat gekletst.
Ik heb echt geluk dat ik haar en ook Susan getroffen heb, heerlijke mensen die menen wat ze zeggen, geen fake gedoe en als je ze nodig heb, hebben ze maar een half woord nodig.

Oke, genoeg gekletst voor vandaag, ik ga nog wat sapje drinken en dan is het alweer bedtijd, ik lig er elke dag voor elven in, soms nog zelfs voor tienen want ik ben vroeg op elke morgen en moe.

Een fijn weekend voor jullie allemaal en tot schrijfs !!

Mariet

ps..Malika, fijne verjaardag gewenst !!


  • 26 Juli 2009 - 07:25

    Marij:

    Hé Mariet
    Wat fijn um te laeze det ut zoe good met uch geit.
    En ich ben ut volledig met dich ins det de wereld get mier minse moch hebbe die ech meine wat ze zegge.
    Allemaol die "neppers"dao waer ich auch soms zoe meug van.
    Mer wie heerlik is ut dan desse doën um dich haen minse "verzamels"die wel éch zien en ich dink lieve Mariet det det toch veurtkumt oet ut gezegde....doe krieg wasse verdins (en dao bedoel ich dan dus neet ut waer met as minse op vakansie gaon, mer dao met bedoel ich det de minse die éch doën beij dich staon auch éch beij dich huure!!!)
    Zoë zeg....wat un gefillocofeer (moeilik woord)op de vreuge zonnigmerge heij in Helje.

    Wat trouwens un geweldig gedicht, ich kin Fenna neet, mer ich zeen um in dien gedicht zoë vur mich.

    Now det waas ut dan wer zo'n bietje vanoet Helje, groetjes en liefs van Marij

  • 27 Juli 2009 - 06:32

    Mariëlle:

    Hallo Mariet,

    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat daar in the USA. Ook fijn dat je zo op je plek bent op je werk.
    Met mij is verder alles goed nog 2 weken werken en dan 3 weken vakantie.
    Lekker ik ben er wel aan toe hoor!!

    Groetjes Mariëlle.

  • 28 Juli 2009 - 08:01

    Yvonne:

    Waat ein prachtig gedicht. chapoo

    kussie

  • 29 Juli 2009 - 12:01

    Anita Princen:

    Hoi Mariet,

    Wat een mooi gedichtje en dan ook nog in het dialect..
    Super dat je daar mensen getroffen hebt die met een half woord genoeg weten. Dat soort mensen zijn zeldzaam en je moet ze in ere houden.
    Hopelijk kun je de auto gauw laten maken. Dat soort reparaties kost klauwen met geld!
    Wij hebben het geluk dat een neef van mij onze auto onderhoudt, hij is ook keurmeester, dus het gaat in een meute door.
    We hadden een groot gat in de uitlaat. Dat kon niet meer gemaakt worden, moest vervangen worden. Kosten vielen mij nog mee, als ik dat in een garage had moeten laten doen... phew.
    Dus ik hoop dat de kosten voor jullie ook mee gaan vallen!

    Blijft mooi om alle gebeurtenissen te lezen...

    groetjes
    Anita

  • 29 Juli 2009 - 21:20

    Ted Nijssen:

    Lieve Mariet,

    Even een kort bericht uit Panningen. Leuk dat gedicht voor je kleinkind,ik moet wel bekennen dat ik niet alles begrijp wat er in staat, ik ben nu eenmaal geen limburgse. Mariet Aloe Vera dat ken ik, omdat ik het wel eens gebruik het is inderdaad voor veel doeleinden geschikt maar ook een heel duur product, grappig dat je het daar zo kunt plukken van een plant. Het is wel opletten daar met al die beesjes om je heen. Mariet wij gaan even naar Italie voor 2 weken, Laura opzoeken zij is daar voor 6 weken om Italiaans te gaan studeren. Daarna stuur ik jouw een langere mail.
    Mariet ik hoop dat Martien voor een langere tijd werk heeft. Het ga jullie goed.
    Heel veel groetjes, Mart en Ted NIjssen

  • 01 Augustus 2009 - 10:58

    Addy:

    Nou.. ik ben ook geen Limburgse, maar ik begrijp heel goed wat er staat in dat gedichtje en ik begrijp de liefde van een oma voor haar kleinkind ook heel goed ;-)) Nu het budget wat ruimer is, kan je misschien gaan sparen voor een retourtje Nederland ? Veel groetjes uit Weert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 439082

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: