Van ditjes en datjes.... - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Van ditjes en datjes.... - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Van ditjes en datjes....

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

25 Mei 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo allemaal !!!

Groetjes vanuit een nat en warm Jacksonville vandaag. We hebben sinds afgelopen maandag regen, regen en nog eens regen. In de eerste 4 dagen van afgelopen week viel er zo'n 10 tot 15 cm per dag, echt met bakken en daardoor is het landschap weer eens helemaal veranderd. De straat hier is ni weer droog doordat de laatste dagen veel minder viel maar de achtertuin is een moeras, je kunt niet door het gras lopen zonder behoorlijke natte voeten te krijgen en sommige wijken zijn nog steeds afgesloten door wateroverlast. Vooral de rivierwijken en Middleburg hebben veel overlast, sommige collega's konden niet naar het werk komen omdat ze hun straat niet uitkonden komen met de auto. Net zoals ook in Limburg wordt er hier veel gebouwd in de lager gelegen gedeeltes, de bouwkavels aan de rivier zijn zeer geliefd en natuurlijk ook extra duur. De mensen daar hebben vaak een eigen aanlegsteiger en door al die regen en het feit dat de St John zo dicht aan de oceaan ligt en ook een gedeelte van eb en vloed meekrijgt maken dat flooding (overstromingen) hier vaak gebeurt.
Ik heb een duidelijke kaart van Jacksonville zodat jullie kunnen zien waar ik werk (Fleming Island) en hoe mijn dagelijkse route is.

http://maps.google.com/maps?hl=nl&q=floods%20jacksonville%20fl&lr=&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl

Het A teken in het rode ballonnetje is op de plek waar het at&t ligt en als je linksboven kijkt zie je een blauwe ballon met 295 (het nummer van de snelweg) en 21, dat is de buurt waar we wonen. Je kunt inzoomen op de A en dan zie je het gebouw. Van ons huis naar at&t is precies 20 miles, dat is zo'n 32 km en ik doe er ongeveer 25 minutes over, ligt aan het verkeer vooral in Orange Park waar ik midden doorheen moet.

Vandaag een extra dag vrij, betaald en wel, het is Memorial Day, de natonale dodenherdenking. Het is nog vroeg, 7.45 op dit moment en ik ben op sinds 5 uur. Het is te warm om te slapen, al dat water maakt het dat de luchtvochtigheid heel hoog is en dat is niet echt prettig.

Gisteravond zaten we op ons terras na het eten en opeens zag ik wat bewegen in de boom, eerst dacht ik dat er een blad dwarrelde maar het vloog weer omhoog. Het leek op het eerste gezicht een grote libel maar toen ik bleef kijken bleek het een bruine kolibri te zijn die bloemen aan het zoeken was. Zoals jullie misschien weten voedn kolibri's (of hummingbrids zoals ze hier heten) zich met honing, ze blijven doodstil in de lucht hangen en gebruiken hun lange tong om de honing uit de bloem te slurpen. Ik had ze al in Arizona gezien, ze zijn daar iets groter, hier zijn ze een zeldzaamheid en voor Martin was dit de tweede maal in zijn leven dat hij er eentje zag. Ian vertelde me zelfs dat hij er nog nooit een gezien had. Dit was een vrouwtje, de mannetjes zijn gekleurd, soms rood, soms blauw. Ze bleef zo'n 5 minuten rondvliegen en kwam later nog eens terug. Je kunt in de winkel voedercontainers kopen die met suikerwater worden gevuld. Je hangt ze op in de boom zodat de vogeltjes ook 's winters kunnen eten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kolibries

Een vraag die ik van sommige van jullie krijg is, is het leven in de States duurder dan in Nederland dus ik ben wat research gaan doen daarover en wil de eerste levensbehoeften op een rijtje zetten. Nu zijn de eerste levensbehoeften van de meeste Amerikanen anders dan die van ons natuurlijk want mensen zullen hier liever niet eten dan dat ze hun mobieltje moeten missen, triest maar waar.

Benzine, op dit moment betalen we S2.38 per gallom, dus dat is ongeveer 60 dollarcent per liter. Een euro is $1.30.
Hier vinden ze dat behoorlijk hoog en ze zullen dan ook stad en land afrijden om een goedkopere prijs te krijgen niet in de gaten hebbende dat dat rondrijden ook benzine kost. Er is geen nationale benzineprijs en in het noorden is de benzine dan ook goedkoper. Hetzelfde geldt voor sigaretten, op de ene plaats betaal je veel meer voor een pakje van hetzelfde merk, kan wel tot 50 cent schelen. Martin rookte normaal Winston light. Per 1 april zijn de prijzen fors omhoog gegaan door een extra belastingverhoging en de prijs van Winston is nu gemiddeld $4.00 maar hij is overgegaan op een goedkoper alternatief genaamd 305's waar we $2.45 per pakje van 20 stuks voor betalen. De smaak is te vergelijken met Marlboro.

Voor een brood in de supermarkt betaal je gemiddeld zo'n $2.50 maar er zijn ook goedkope soorten. Ik vind brood over het algemeen niet echt lekker en mis de bakker heel erg.
Zoals ik al eerder vermeld heb, is de keuze voor vlees beleg niet erg groot, voor 1 lbs gekookte ham (453 gr) betaal je $2.98 bij de supermarkt maar er zijn ook de duurdere zogenaamde deli soorten voor gemiddeld $7.00 per pound. Kaas heeft diezelfde prijs.
Hier volgen nog een paar artikelen met de prijzen.

Melk per gallon (3.8 liter) - $2.90
Boter 4 sticks van 216 gr - $2.50
Margarine 250 gr - $2.00
Suiker per 5 pound - $2.20
Bier per sixpack - $6.99
Olijfolie - halve liter - $6.50
Aardappels - 5 pounds - $3.00
Yoghurt per portiebakje - $0.40

Vlees verschilt heel erg van prijs per supermarkt. Winn Dixie heeft elke week aanbiedingen van twee halen. Als je dan twee wacht heeft Save'rite, Winn Dixie's goedkopere winkels hetzelfde pak voor halve prijs. Het is gewoon een kwestie van reclame blaadjes lezen. Afgelopen vrijdag kochten we bevoorbeeld een hele kip voor $3.00. Betsy heeft ons haar rotisserie oven geleend omdat ze gen plaats heeft in haar keuken (vraag me af waarom ze dat ding gekocht heeft, is niet goedkoop, toch zeker een paar honderd dollar), je kunt er kip in grillen en het was heerlijk !!

Genoeg over eten, tenslotte moet ik nog ontbijten en de meeste dagen is dat voor mij cereals, cornflakes met fruit en melk.

Gisteren heb ik meer dan een uur genoten van een gesprek met Rob, Sylvia en Fenna die nog niks zei maar wel duidelijk heel aanwezig was. De meeste tijd slapend maar ik heb haar ook zien lachen en gapen. Wat een kind, ze keek me aan met grote ogen , ik heb haar handjes gezien, haar voetjes en op die momenten is het heimwee groter dan ooit. Moeder vertelde me gisteren, ut is zoon leuk kiendje, ich zou um zoe met nao hoes kenne neme !!!

Met dit sluit ik weer af...op naar het lange Pinksterweekend voor jullie en ik ga nog lekker van mijn extra vrije dag genieten.

Voor Maud, alvast een hele fijne verjaardag gewenst !!!

Mariet xx


Sterren in je ogen
weerspiegelen mijn dromen
ze laten zien wat liefde is
van wat er nog zal komen



  • 27 Mei 2009 - 11:30

    (oma) Addy:

    Verliefd op je kleinkind ... ik weet er alles van ! Met mijn oudste kleindochter van alweer 16, ga ik volgende week naar de Costa Brava. 16 en 60 samen op stap... is dat niet PPPPRRACHTIG ... ;-))))

  • 28 Mei 2009 - 12:59

    Mart En Ted Nijssen:

    Hallo Mariet en Martin,

    Onze felicitaties met je kleinkind Fenna Mariet prachtig!!!Na een lange mail naar jouw getypt te hebben drukte ik op een verkeerde knop en het hele verhaal is weg. Even balen naturlijk,een andere keer krijg je een langere brief Mariet.
    Het ga jullie goed hè!!!!
    Veel groetjes, Mart en Ted Nijssen

  • 29 Mei 2009 - 10:38

    Anita Princen:

    Geweldig he! Zo'n kleine mup. Wel erg jammer dat je vanaf afstand moet genieten en niet van dichtbij. Maar dat komt vast nog wel!
    En dan een kolibrie gezien. Whauw!
    Misschien dat er bij jullie ook dingen veranderen. Zo zien wij hier veel meer roodborstjes dan vroeger. Ook meesjes zitten er veel, mussen een stuk minder. Gelukkig nog wel veel merels, die fluiten zo mooi. Daar kan ik echt van genieten.

    Ik wens jullie een fijn Pinksterweekend!

    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 439214

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: