Eetcultuur of soms te veel van het goeie ? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Eetcultuur of soms te veel van het goeie ? - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Eetcultuur of soms te veel van het goeie ?

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

14 Mei 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo lieve allemaal

Het is weer helemaal zomer hier na een paar dagen bewolking en een klein beetje regen, beslist niet wat ze ons beloofd hadden en we sproeien dus trouw elke avond de tuin. We hebben de eerste boontjes al gegeten en ik heb nu op mijn werk een bakje bij me, restant van gisteren.
Ook de bloemen doen het goed, de oostindische kers bloeit zijn best en de cosmos verraste Martin, die deze bloem niet kende met haar tedere roze en paarse kleuren. De zonnebloemen zijn al een halve meter hoog net als de suikermais. In de tuinen en parken is het een overvloed van kleuren en geuren. De lantana groeit weelderig langs de wegkanten, de sterjasmijn siert de heggen en schuttingen en geurt heerlijk vooral s' avonds en overal zie je agapanthus, de grote zacht blauwe of witte bloemen. De vlinders zijn fantastisch om deze tijd van het jaar, vooral groot, blauw metallic, zwart met geel, ik kan er niet op uitgekeken komen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaanse_lelie

http://www.wunderground.com/data/wximagenew/u/UKfan365/83.jpg

http://www.butterflydatabase.com/showall.php

de laatste link zijn al de vlinders die in Florida voorkomen, als je op de namen klikt kun je de beschrijving zien en een foto. Ze zijn echt groot en exotisch

Ik heb gisteren met Rob en Sylvia gebeld en het gaat uitstekend. Fenna is al terug op haar geboortegewicht en doet het heel goed. Ik ga geen foto op internet plaatsen en heb al een foto naar de meesten van jullie gestuurd waarvan ik het emailadres heb. Mijn email is dutchpebble@yahoo.com

Gisteravond na het werk zijn we gaan eten bij Captain D's, Martin had een tegoed bon voor gratis vis en frietjes omdat hij zich had opgegeven voor de Captain's club. Mijn broodje zalm is maar 3 euro en heel voedzaam, een dikke plak zalm op een vers geroosterd broodje met sla en tomaat, echt vullend en ontzetten lekker. We zaten zo te kletsen over typische Amerikaanse gerechten en dus is dat mijn onderwerp vandaag

Amerikaanse eetcultuur met een hoofdletter E !!!!

Amerikanen zijn dol op fastfood en eten dat soms drie keer per dag, daarom zie je ook zoveel ' gevulde ' mensen hier. Enkele typische Amerikaanse gerechten zijn:

hush puppies : zo groot als een bitterbal, gefrituurde en gepaneerde ballen met aardappelpuree en fijngehakte ui. Je krijgt ze bij een groot aantal gerechten, vooral bij vis en kip.

http://www.thedailygreen.com/cm/thedailygreen/images/D7/hush-puppies-recipe-lg.jpg

burgers: natuurlijk hebben ze die hier uitgevonden en je ziet ze in een oneindig aantal variaties. Meestal worden ze geserveerd met tomaat en sla op een broodje met pitjes. Verder natuurlijk met een augurk, ketchup,ui mosterd en kaas (je weet wel, die er zo plastic uitziet, cheddar). Mijn favoriete burgers komen van Box seats en van Whataburger maar Martin zweert bij de Whopper van Burger King

http://www.shinjuku-i-land.jp/fimages/shop_info/whopper.JPG

Deze is ook nog in de variaties, dubbel, driedubbel etc.

Ook een favoriet van mijn echtgenoot is de Camelrider, het is een soort pitabroodje met rundvlees, dun gesneden, sla, tomaat en saus.Ik kon hier geen plaatje van vinden.

In elk fastfood restaurant vind je een keur aan sausjes. Barbecue, honing/mosterd, ranch (gemaakt met karnemelk, erg lekker), teveel om op te noemen. Amerikanen hebben echt de neiging om zoveel sausen op hun vlees te doen dat je het vlees niet eens meer proeft. Ze eten natuurlijk hun frietjes met ketchup en ik heb meer dan eens de vraag gekregen als ik voor mayonaise vroeg wat ik daar dan wel met wilde doen.

Hash browns is iets anders typisch voor hier, je eet ze bij het ontbijt, het zijn gewoon....gebakken aardappels.
Verder bestaat een ontbijt hier uit bacon en eggs, het liefst 3 of 4, patties and gravy (een soort hamburgers met dikke bruine saus) en grits (brrr). Het gerecht lijkt heel veel op polenta maar is gemaakt van mais. Het is dik en heeft weinig smaak maar wordt op smaak gebracht met veel boter, dikke saus of zelfs maple syrup, de schenkstroop gemaakt van het sap van esdoornbomen dat ik wel heel erg lekker vind.

http://en.wikipedia.org/wiki/Grits

Als je in een hotel ontbijt krijg je meestal ook nog waffles, dat zijn eigenlijk onze pannekoekjes alleen wat luchtiger en daar wordt naar gelang boter, syrup of hotsauce opgesmeerd. Louisiana hotsauce is echt heet, ze wordt gemaakt van chili peppers en veel te heet voor mij.

De southern keuken heeft natuurlijk heel veel hete spijzen, denk maar aan Cajun. Er worden veel pepers gebruikt zoals de Jalapeno peppers ( de J wordt hier meestal uitgesproken als een H maar dat verschilt per regio). We hebben ze in onze tuin en als ik ze pluk moet ik mijn handen schrobben want als ik per ongeluk een beetje van het sap in mijn mond krijg sta ik in brand. Martin eet ze gewoon net als wij een paprika eten, die is die scherpe smaak gewend.

Bread pudding, een ouderwets gerecht en mum heeft me het familie recept beloofd. Broodpudding is ook in Europa bekend.

Banana pudding is een vanille pudding met gekruimelde koekjes en schijfjes banaan en erg lekker.

Ik heb een aantal southern kookboeken op de kop getikt bij garage sales en zal me daar binnenkort toch eens aan wagen.

Koken op het fornuis wordt hier niet zoveel gedaan vooral niet bij vlees. Er zijn zelfs mensen zoals mijn collega Gail die nooit koken en altijd ergens gaan eten of wat ophalen. Bij elke supermarkt is een zogenaamde deli waar je belegd stokbrood kunt bestellen met warm of koud beleg en ze hebben ook een groot assortiment kip, van de grill if gefrituurd. Natuurlijk hebben ze ook salades en groentes klaar voor gebruik.

Gebarbecued vlees hier is niet van de barbecue, het is vlees klaargemaakt in de oven gemarineerd en gebraden in barbecue saus zoals steelkoteletten, ribjes en kip. Je dompelt het vlees in saus in een ovenschaal en braadt het ongeveer een uur, erg lekker en geen omkijken naar.

http://img.foodnetwork.com/FOOD/2009/01/13/EM1014_Oven-Barbecue-Ribs_lg.jpg

De slowcooker of crockpot is een grote ronde of ovale pan met een glazen deksel, electrisch en vrij diep. Je maakt er een potroast in, een groot stuk braadvlees, meestal rund in bouillon met aardappels, boontjes en wortels dat uren langzaam (slow) gaarkookt.

http://www.cpsc.gov/CPSCPUB/PREREL/PRHTML04/04159.jpg

De convection oven wordt gebruikt om vlees te roosteren. Er gaat een laagje water onderin en op het roostertje komt de kip of het rundvlees, het duurt ongeveer 2 uurtjes per pond en het vlees krijgt een lekker krokant korstje, net zoals als in een grill.

http://www.made-in-china.com/image/2f0j00tBTElajquWoGM/Convection-Oven-LTK7173-.jpg

Barbecueen heet hier grillen en het in de zomer vooral gedaan met houtskool of gas. Ik heb barbecues gezien zo groot als een keukenblok, met deksels, met extra branders voor de rest, gigantisch !!

http://homeappliances.files.wordpress.com/2006/12/electrolux-gas-grill.jpg

Natuurlijk is het de heer des huizes die grillt, met zijn eigen schort en wanten. Iedereen heeft hier zo zijn eigen ritueel voor en ik moet steeds denken aan een aflevering van All in the family waar Al grillt met de as van vorig jaar en ze per ongeluk de verkeerde as (uit een urn) gebruiken.

Wij hebben zelf een ronde barbecue op poten en die doet het heel goed. Als ik steak maak doe ik het meestal in een skillet, een gietijzeren pan waarin de boter en olijfolie heel heet wordt. Ik had er voorheen nog nooit eerder mee gekookt en ben er heel enthousiast over. Martin kookte altijd alleen met boter, liefst heel veel maar hij vindt het met de door mij geintroduceerde olijfolie ook erg lekker.

http://www.diabetesdaily.com/simplycooking/2009/01/11/skillet.jpg

Toen ik deze pannen (we hebben drie verschillende maten) begon te gebruiken waren ze erg droog en bakten snel aan maar de olijfolie heeft hier wonderen gedaan en nu zijn ze ook veel gemakkelijker schoon te maken. Vooral kip en steak komen fantastisch uit deze pannen, lekker bruin en knapperig.

Wij hebben op het werk de komende week woensdag een grill out. Charles, onze manager kookdan de hele dag en hij wist gisteren te vertellen dat ze 500 hamburgers en zo'n 1500 hotdogs hebben besteld hiervoor.

Hotdogs, ook zo'n Amerikaans gerecht is bijna hetzelfde als ons broodje knak maar dan met sauerkraut (zuurkool) of pickled relish en natuurlijk de sausjes

http://www.chemistryland.com/CHM107/Introduction/BehindScene/HotDogMustard.jpg

Pickled relish is zoetzure augurk in kleine stukjes gehakt en erg smakelijk.

Als je Amerikanen vraagt wie de pizza heeft uitgevonden zullen de meeste claimen, dat waren wij !!
Zo is het ook met macaroni and cheese, het wordt gemaakt in de oven, als een ovenschotel en is in feite macaroni overbakken met kaas. Het wordt ook wel Mac & Cheese genoemd en vooral kids zijn er dol op.

Deze gerechten kun je allemaal in een pak kopen zodat je helemaal geen werk hebt, dat geldt ook voor de meeste gebaksoorten zoals cheesecake. Afgelopen zondag had ik zelf een cheesecake gemaakt met verse room, roomkaas en mandarijntjes op een koekjesbodem, de mannen hebben gesmuld !!

Een kant en klaar pak wat ik wel lekker vindt is alle helpers, hamburger helper, chicken helper en tuna helper. Het is een zakje pasta, een saus mengsel wat je mengt met water en melk. Je voegt respectievelijk gehakt, kip of tonijn toe en laat het een half uur pruttelen, het is echt lekker.

Ok, nu heb ik honger en ik moet nog een uurtje wachten op mijn lunch maar ja, dat ben ik nu eens helemaal zelf schuld met al dit voedsel voor jullie.

Oh een ding was ik bijna vergeten en ik heb nog steeds niemand gevonden die me kon vertellen wie dit koopt en waarom maar op elke vers vleesafdeling van de supermarkt vind je zakken en pakken met kippevoeten, met de nagels er nog aan en ook varkensoren. Ik heb me laten vertellen dat mensen dit echt verwerken in gerechten, bij de oren kan ik me nog wat voorstellen maar die pootjes, dat is alleen maar bot vel en nagels.
Ik heb waarempel recepten gevonden en het blijkt een delicatesse tw zijn in bijvoorbeeld de Chinese keuken maar ja, die eten wel meer rare dieren en onderdelen van dieren

http://d0.biggestmenu.com/00/00/46/4b0f9766882d6f04_m.jpg


Dat was het dan echt voor vandaag, het is een lange blog geworden en ik wil jullie bedanken voor het lezen, ik krijg heel leuke reacties, dat jullie het interessant vinden dus ik hoop dat ik met deze ook weer aan de verwachtingen voldeed.

Oh by the way, verzoekjes zijn welkom, als jullie graag iets willen weten over het leven hier en de cultuur...dutchpebble@yahoo.com

Groetjes...Mariet





  • 15 Mei 2009 - 07:04

    Yvonne Berden:

    Heerlijk Mariet, het water loopt me al in de mond, nog een paar maanden en dan zijn we weer in de states. We gaan naar Washington en New-York.
    jummie
    kusje X

  • 15 Mei 2009 - 07:05

    Derya:

    Heeee Mariet,

    Ik heb je berichten een tijdje niet kunnen volgen, maar ben nu weet up to date. Wat geweldig dat je oma bent geworden! Bij deze dus nog gefeliciteerd en een dikke kus!!

  • 15 Mei 2009 - 10:24

    Marianne:

    Aaa Mariet,
    Ik zie wel dat je je lunchpauze wel goed benut, heel erg leuk al die sites met de gerechten die je noemt, alleen de laatste sla ik maar over!
    We hebben vandaag de verjaardag van Frits, maar ik heb de vlaaien maar gekocht en de hapjes voor later ook.
    Duim je een beetje voor ons Marieke? Alleen al voor de zenuwen heeft ze dat nodig.
    xxxxxxxxxx Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1272
Totaal aantal bezoekers 440111

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: