Frietje met...... - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Frietje met...... - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Frietje met......

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

26 Juni 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Op dees foto, in mien bezit
Zjwart wit, decennia oud
Zeen ich os klein gezinnetje
En krieg ich ut weer koad
3 kiendjes hejje wae toen maar
Twee maedjes, eine jong
Bie pap en moeder aan de handj
Net asof der anges niks bestjong
As kermis in ut durp
Os auge zuus se sjtraole
Wae laupe same euver de stjraot
Achter os de winkel van de Gies
Veur os wach de kermis
Wae huppele op de orgelwies
De sjuutjes bie de sjoel
De carrousel en ome Jaap
De sjeet tent met de pepeere roes
De kenielsjtok, wat eine knaap
Ein wonjerland as ze 7 bes
Doe kreegs eg neet genog
Zomers die ieuwig duurde
Altied zon en blauwe log
Ich kiek noa dit moeije plaetje
En dink, ut is eg waor
Wie kostbaar zien jeugdherinneringen
Kessel kermis, de zondig nao sint Jan
Uniek, ut is ierlik waor

Hallo allemaal

Na dat pillengedraai van de vorige week eens iets heel anders. Dit weekend is het kermis in Kessel en dat was toch wel altijd een van mijn favoriete weekenden. Toen ik klein was, was het natuurlijk een gezinsuitje, met papa en moeder en broers en zus allemaal samen naar de kermis. Je kreeg de centjes in je handje gestopt en dan moest je keuzes maken want alles kon niet. Ik besteedde mijn deel meestal aan ome Jaap en zijn enveloppen trekken kraam, een ritje op de carroussel en tot besluit wat lekkers van de sjlokkraom met die twee oudere dames. Ze waren zussen, dat kon je zien met tweedrokken en nette bloesjes en hun haar heel stijf. Ik denk dat ze hun hele leven van kermis naat kermis trokken tot op een dag dat het niet meer ging en toen kwam er vast een andere kraam voor in de plaats. Toen ik wat ouder werd waren de botsauto's natuurlijk de magneet want daar hingen alle leuke jongens rond en ze draaiden er de nieuwste top 40 muziek. Op de leeftijd van zo'n 16 a 17 jaar gingen we dansen, bij Vossen in Veers. Die kermis was even niet zo interessant meer, dat was toen meer voor de kinderen want wij waren al bijna volwassen. Je betaalde je entree en wij zaten daar al vaak als het orkest nog aan het opbouwen was. Een keer kregen we een bord kersen die de jongste van de band ging plukken op bevel van zijn oudere broers. Dit orkest was het Radi Ensemble, bekend van hun grote hit Huil maar niet kleine Eva. We dansten de hele avond, met elkaar of met jongens die ons kwamen vragen.
Later ging ik natuurlijk met Lauri naar de kermis, hij en ik staan samen op een foto, genomen in 1976 en toen Rob en Frank er waren begon weer een nieuw kermis hoofdstuk. Bij opa en oma op de koffie en dan allemaal samen naar het marktplein. De jongens kregen centjes van opa voor de draaimolen en ook de enveloppen waren er nog steeds en tot mijn grote verbzing ook oma Jaap, wat ouder en zwaarder maar hij had nog steeds hetzelfde verkooppraatje. OP de terugweg gingen we altijd langs de Verdonschotkraam voor een moot gebakken vis en dan was het weer gedaan voor een jaar. Het leuke van die latere kermissen was natuurlijk dat je op het plein ook altijd al die andere mensen tegenkwam die met hun kinderen bij hun ouders op bezoek waren.
Hier heb je ook kermis maar het is allemaal veel groter en de attracties zijn nog sneller. Nu worden Martin en ik al misselijk als we die dingen zien ronddraaien en op en neer zien gaan dus aan ons is zo'n kermis niet besteed.

Anders dan adnere weken schrijf ik dit op zaterdag, niet dat ik morgenvroeg niet op ben voor Minse Winse maar ik had even niks anders te doen. NU denken jullie, hoeft ze niet te werken, nee ik ben al 3 dagen thuis met hoofdpijn en niet zo misselijk. Plus Lucille heeft kuren. Het begon disndag na het tanken, toen ik de snelweg opdraaide begon ze ineens te sputteren en de motor sloeg af. Ik wachtte even, startte weer en kon naar huis rijden. Woensdag op de heenweg was er niks aa het handje maar zo gauw ik 's avonds at&t verliet weer hetzelfde, ze schokte alsof ze geen benzine in haar motor kreeg en sloeg af. Dit ging zo 4 keer, elke keer na 250 meter of zo, ik moet 20 km rijden dus zag de bui al hangen. Tot mijn verrassing reed ze na de laaste keer goed door en was ik alleen 20 minuten thuis. Martin had woensdagmorgen al de olie bijgevuld, we dachten dat het dat was maar ik denk dat er vuil in de benzine heeft gezeten en dat ze daarom haar leidingen een beetje verstopt had, zo voelde het wel. Na een aantal proefritjes tussendoor alsik me weer een beetje ok voelde was er niks loos schijnbaar. Gisteren had ik vrij en deed zelfs wat minimaal yardsalen. Ik lag gisteravond al om 9 uur in bed, was doodop en sliep tot vanmorgen 6 uur. Om kwart voor 8 vanmorgen wilde ik vertrekken en terwijl ik achteruit van de oprit reed sloeg ze weer af en had een raar hoesterig geluidje. Martin startte haar en reed rond de blok. Hij zei, ik wil niet dat je met deze auto gaat werken vandaag, hij wil de verdelerkap losschroeven en denkt dat daar een probleempje zit. Hoera, dat konden we nu net gebruiken dus ik heb me voor vandaag maar weer ziek gemeld. Mijn hoofdpijn was nog niet echt over, het is ook heel heet zo'n 36 graden en dat is niet echt bevordelijk daarvoor. Hij gaat morgen met Lucille aan de slag of misschien vnanavond nog, het ligt eraan wanneer hij terug is. Hij werkt vandaag voor zijn broer en morgen waarschijnlijk ook dus ik heb het huis voor me alleen. IK heb al wat sjouwwerk gedaan. Mum had dozen boeken gebracht en ik heb plaats tekort. Nu zag ik gisteren een kastje aan de kant van de weg staan en dat is perfect voor al mijn videobanden (pastte precies) en nu is het rek van de banden vrijd voor boeken. Ook heb ik even getankt (benzine gaat weer omhoog na a dat gedoe in de Golf van Mexico, $.2.70 per gallon nu) en sigaretten gehaald en een brood.
Gisteravond had ik bami gemaakt, yummie en Martin heeft met zijn nieuwe speeltje frietjes gebakken. Ik had zoveel bij elkaar gespaard op mijn Campbell's soep forum dat ik een dubbele fritespan en een electrische blikken opener kon bestellen, helemaal gratis. De pan is vierkant met venster en filter en je kunt de grote mand of twee kleine mandjes gebruiken. Moeten jullie eens proberen, gefrituurde kippenvleugeltjes met een dipsausje en friet, heerlijk. Hier wordt alles gefrituurd in vegetable olie, dus plantaardig, ik heb nog nooit ergens frituurvet gezien.
Martin had een grote bord frieten met daarover lostgebakken varkensgehakt met geraspte kaas en een sausje van maya, ketchup en hotsaus, nou ja, smaken verschillen.
We hadden een paar blikopeners maar ik kon er niet mee weg en nu met de electrische is het heel gemakkelijk, hij is handsfree en er is ook een flessenopener en een messenslijper in hetzelfde ding, leve de techniek.

Martin's computer is in reparatie, Mark, een collega van mij heeft hem thuis, hij gaat alle muziek en foto's eraf halen en gaat er dan XP service pack 3 opzetten, ook miscrosoft office en wat antivirus software. Dan kunnen we eindelijk weer allebei de computers gebruiken want die van hem die Vista had en compleet niks meer deed staat nu al stil sinds maanden.

Ik ben ook ijverig aan het zoeken naar leuke Amerikaanse dingen die ik kan meebrengen naar Nederland want ja, als je het nog niet wist, ik kom 3 september naar Limburg. De belasting was eindelijke zo aardig om althans een gedeelte van het bedrag terug te geven dat ik moest krijgen, naar de rest kan ik natuurlijk fluiten maar het was voldoende voor een goedkoop ticket en wat zakcentjes, niet veel maar dat zien we dan wel. Daarom kom ik niet al de volgende week maar ik september want qua prijs scheelt dat ongeveer 400 dollar. Ik vlieg ook van Jacksonville naar Atlanta en van daar naar Dusseldorf, minder luchthavenbelasting en dichterbij voor een lift. Ik kom dus aan op zaterdagmorgen 4 september, al vroeg zo rond 8 uur en vertrek weer op donderdag 16 september om 9.20. Nu wil ik echt iedereen ontmoeten dus dat wordt wel even wat geregel. Ine heeft een slaapplaats aangeboden en dat is heel fijn want dan kan ik ook lekker vaak naar moeder. IK ga over een paar weken een lijst maken wanneer ik wat wil doen en waar naar toe wil en ik zal waarschijnlijk wel wat moeten combineren maar ik hoop dat jullie me dat niet kwalijk nemen. Meiden van Viking, ik kom een keer lunchen met mijn zus of zo, dus hopelijk op een dag dat jullie er allemaal zijn !!!
Martijn vertelde me al dat ik allemaal kleren moest meenemen die niet meer mee terug hoeven dan kon ik een hele koffer volmaken met kaas en koffie, hehe
Ik zou het heel fijn gevonden hebben als hij ook mee kon maar dat zit er even niet aan dus dat bewaren we voor een volgende keer.

Afgelopen zondag hebben we uitgebreid vaderdag gevierd, de kids waren er al om 13.30 en bleven tot bijna 21.00 uur en ik had behoorlijk de pijp uit daarna. Ravyn is een schatje maar je komt handen en ogen te kort en aangezien ze dol is op boeken en die bij ons overal te vinden zijn moest ze behoorlijk in het gareel gehouden worden. Ze speelde op de grond en in haar springding. Dit is echt iets ideaals voor peutertjes die bewegelijk zijn. Het is rond, op wieltjes en ze kunnen er in op en neer springen want de voetjes raken de grond, dat hadden wij vroeger moeten hebben

Later vielen we samen in slaap op de bank, Raini op de nadere bank en April op de vloer, de mannen zaten allerlei youtube filmpjes te bekijken.
Ian begint vandaag te werken bij een bedrijf dat plastic zakken maakt, vuilnis, pedaal emmer enzovoort.
We hebben heel wat nieuwe films bekeken afgelopen week, zo hadden we de nieuwe Alice in Wonderland die fantastisch is, Shrek 3 die ik veel beter vind dan Shrek 2 en Prince of Persia die voor mij heel erg tegenviel. Ook kreeg ik eindelijk Fantasia op dvd van de bieb, ik heb hem op VHS maar wil heel graag de dvd hebben. Nu komen Disney classics maar eens in de 7 jaar uit heb ik me laten vertellen door een man in een videostore dus of ik moet er tegenaan lopen bij een yardsale of ik moet hem kopieren. Ik kreeg van Kim, een van de managers van at&t, van mijn leeftijd en ook een collega hippie meid een kopie van de cd van Carole King en James Taylor, het concert wat ik laatst op tv zag. Ik had er haar op attent gemaakt en ze verraste me met een kopie die ze van Itunes had

De USA heeft net verloren van Ghana, het sportchannel hier dat we kunnen krijgen laat een wedstrijd zien en dat is op zaterdag. Jammer,dat ze verloren maar ja, Ghana was iets beter. Ik zou graag de wedstrijd zien tussen Engeland en Duitsland en Martin ook dus misschien gaan we morgen naar de sportsbar op 103th Street, een paar minuutljes met de auto, Daar hebben ze zeker wel een serie tv's aanstaan met voetbal dat erg in opmars is in de US ook natuurlijk door de WK.

Martin is thuis nu, hij heeft de hele morgen met betonnen bumpers en verkeersborden gesjouwd, hij is erg moe en was blij dat ik sweet tea gemaakt had.

Hoe maak je sweet tea : 3 grote theezakjes (ik denk dat dat ongeveer 8 tot 9 normale theezakjes zijn. Je doet deze in je koffiezetapparaat en vult het water tot de top en laat het doordruppelen. In een pitcher (schenkkan van 2.5 tot 3 liter) doe je een aantal eetlepes suiker, ligt eraan hoe zoet je thee moet zijn, dan vul de pitcher met ijsblokjes en water uit de kraan en zet de pitcher in de koelkast, vul je glas met ijsblokjes en giet de thee erover. Het is heerlijk als je echt dorst hebt en je krijgt het hier overal.

We hadden vandaag weer een allegaartje van allerle en ik wil afsluiten met de jarigen van de komende week.

Op 30 juli is Brigit Geuyen jarig, van harte lieve schat en ik hoop dat je jaarlijks feestje weer klasse wordt. Ik denk met veel plezier terug aan die heerlijke avonden in je achtertuin met de lekkere barbecue van je broer.
Dan is op 1 juli Bert Bos jarig, ook van harte en een mooie dag gewenst samen mte Helene, kids en kleinkinderen !!

Liefs...Mariet

• 26 Juni 2010 - 22:31

Carla:

Hai Mariet ,
    Fijn voor je dat je een ticket hebt weten te boeken wat betaalbaar is. Met welke maatschappij vlieg je. Ik hoop dat wij ook binnenkort kunnen gaan boeken, de andere kant op natuurlijk ook al zal er ook nog een ticket terug geboekt moeten worden omdat zoonlief nog een vakantie heeft staan.
    Zag dat Judith je gevonden had

• 27 Juni 2010 - 12:22

Anny Everaerts:

Leuk om weer wat van je te horen.
    Vanmiddag zijn we op Kesselse kermis op de b.b.q. bij Eddy en Iris. Het zal wel weer gezellig worden. Het weer is in ieder geval fantastisch. Zo meteen springen we op de fiets en na een kleine 20 min. zijn we op plaats van bestemming.
    Groetjes van Jacques en Anny Everaerts

• 27 Juni 2010 - 12:27

Brigit:

Heij Mariet, bedankt dat je aan me gedacht hebt ik hoop dat je de plaat goed vond die ik gedraait heb. Ik kijk al uit naar september als je overkomt naar Limburg en dan gaan we lekker gezellig even terrasje pikke bij het grand cafe goed? Nou hier is het heerlijk weer en ik moet dadelijk gaan zingen dörp je weet wel het jaarlijkse dörpsgezellig. Nou tot zondag maar weer xxx

• 28 Juni 2010 - 09:09

Veronique Viking:

Ha Mariet!

Wat leuk dat je weer ff naar ons kikkerlandje komt. Wie weet zie ik je bij de lunch!!!!

Groetjes Veronique

• 28 Juni 2010 - 16:28

Yvonne:

Ha Mariet,

Tjee hoofdpijn is niet zo mooi.Ik hoop dat je er ondertussen al verlost van bent.
    Veel plezier nog, en wie weet komen we elkaar een keertje tegen als je weer in limburgia bent.