Blauwe maan - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Blauwe maan - Reisverslag uit Jacksonville, Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Blauwe maan

Blijf op de hoogte en volg Mariet

02 September 2012 | Verenigde Staten, Jacksonville

Kessel

Ich dreumde det ich in Kessel waas
op unne zomerdaag
de Maas sjitterde in de felle zon
de windj bloos unne zeute vlaag
ich huurde in de verte klanke
en ut rook nao moeder's soep
de sjtraote ware vol met luuj
idderein zoot oppe sjtoep
ze zjweide nao mich en lachte
en vrooge wie geit ut met dich
dao in de verte euver de ploens
ich herkende idder gezich
miene pap en mien mam
mien zus, mien breurs, allemaol mich zoe leef
ich dach nog, neet wakker waere, neet noe, nog neet
maar det holp niks, miene auge ginge aope
ich waas effe toes, vreugde maar auch un bietje verdreet

Goeiemorgen lieve mensen

Buiten is het nog donker en ik zit te genieten van de vrolijke klanken die uit mijn computer luidsprekers de kamer binnenstromen, Minse Winse is in volle gang en Sjef kwam al voorbij. Dat was natuurlijk in Limburg het nieuws van de week, Sjef Diederen is niet meer. Deze laatste van de troubadours vermaakte zo ontzettend veel mensen met zijn muziek en zijn beminnelijke optredens, een gewone man met een uniek talent voor liedjes schrijven en presenteren die graag tussen de gewone mensen heel gewoon was.

Hier in de States namen we deze week afscheid van een ander bijzonder iemand die ook graag heel gewoon was maar iets unieks heeft gepresteerd dat eigenlijk nooit meer gedaan kan worden, Neil Armstrong, de astronaut die de eerste was die op het maanoppervlak stapte in 1969. Ik herinner me die nacht, pap maakte me wakker met de woorden, Mariet, je moet dit zien, die komt nooit meer voor, ik denk dat hij iemand nodig had om dat groots moment mee te delen en hij wilde moeder daar niet voor wakker maakte, ik denk dat het haar eigenlijk sowieso niets had kunnen schelen. Armstrong was wars van alle heisa rond hem, hij leefde de laatste jaren teruggetrokken op zijn farm maar in Amerikaanse ogen was hij de held, de pionier, op een voetstuk verheven. Hij is vrijdag begraven, een ook heel aparte dag. Het was volle maan en de tweede Blue Moon van dit jaar. Nu is de maan niet echt blauw maar het betekent dat er twee maal een volle maan binnen de maand is , een fenomeen dat redelijk zeldzaam is(vergelijkbaar met onze blauwe maandag uitdrukking). De eerstvolgende keer is in 2012. Als dat geen timing is van Neil dan weet ik het niet.

Nu was er even verwarring toen het nieuws naar buiten kwam en dat tekent de grote nieuwsbureau’s, niemand controleert blijkbaar wat die op het internet gooien, NBC reporteerde op het internet :
Astronaut Neil Young, first man to walk on moon, dies at age 82,
Retificatie volgde al snel en de echte Neil Young, de Canadese singer/songwriter liet aan bezorgde fans weten dat hij nog steeds very much alive was.

Ook in de politiek komen blunders zoals deze geregeld voor, te vlug plaatsen om maar vooral de eerste met nieuws te zijn, niet nagaan of iets wel waar or correct is. De afgelopen week stond het nieuws bol van de conventie voor de Republikeinen in Tampa, de partij van Mitt Romney, de tegenstander van Barack Obama voor de presidentsverkiezingen. Het wordt een harde strijd, is het al en er wordt heen en weer met modder gegooid. Obama verdedigt zijn politiek en zijn Obama care, de nieuwe regeling om elke Amerikaan verzekerd te krijgen voor medische kosten. Romney wil dit helemaal overboord gooien en heeft zijn eigen plaatje en weet je wat, het kost miljoenen, deze campagnes en allemaal het gedoe, miljoenen waar niemand niks aan heeft terwijl in het land kinderen, mensen sterven doordat ze niet de goede zorg krijgen of zelfs van ondervoeding en zo, schande !!
Romney had een stunt bedacht (of zijn PR mensen natuurlijk), Clint Eastwood zou het opwarmertje zijn voordat hij het podium zou betreden. Clint is ondertussen 82 en met het schaamrood op de kaken blijken de Pr mensen achter de schermen naar een vertoning van de grote acteur/regisseur te hebben gekeken. Hij voerde een gesprek met een denkbeeldige president en gebruikte krachttermen, meestal maakte het ook weinig zin wat hij zei, was zelfs soms onverstaanbaar …dus zeg maar, het was een flop. Wat dit teweeg brengt bij stemmers, moeilijk te zeggen. Amerikanen zijn heel passioneel meestal als het op stemmen aankomt en als hun favoriet iets zegt of doet dat eigenlijk niet zo goed doen ze meestal aan struisvolgel politiek, kop in het zand. De tegenstand bij de twee kandidaten kon ook niet groter zijn, Obama, Afro Amerikaan (eerste zwarte president ooit),geboren op Hawai had een blanke moeder, zijn vader was uit Kenia. Zijn ouders waren maar even getrouwd en zijn beiden overleden, zijn m oeder hertrouwde met een man uit Indonesie waar Barack een deel van zijn jeugd doorbracht. Hij werd advocaat, ging werken in de sloppenwijken als sociaal werker en was hoogleraar recht voor hij president werd. Romney is een selfmade zakenman wiens vemogen wordt gescht op 190 – 250 miljoen dollar, hij weigert belastinginformatie openbaar te maken zoals gebruikelijk is voor kandidaten. Hij hekelt alles wat Obama heeft gedaan en geeft een fortuin uit aan tv reclame. We zullen het weten in november want dan zijn de verkiezingen en zijn we weer even van al dit circus gedoe af.

Martin is nog steeds in het ziekenhuis, bijna 3 weken nu maar er is vooruitgang. Hij krijgt elke derde dag dialyse nu en is van alle apparaten af, ook de antibiotica is stop gezet en hij heeft geen infuus slangetjes meer. Hij is nog steeds aan het wachten op nieuws van outpatient dialyse maar zodra een dokter officieel bekend maakt hoe lang die dialyse behandelingen (14.000 dollars per keer) moeten gaan duren krijgt hij SSI, een soort uitkering gecombineerd met Medicare, vergoeding van medische kosten maar de dokters willen nog even afwachten voordat ze zich ergens op vastleggen.
Hij mag ondertussen ook weer veel meer eten al zijn sommige dingen nog helemaal taboe. Zout mag weer en caffeine ofschoon met mate. Taboe zijn potassium (aardappels, banaan) en dingen als room en chocola en gewonen kaas, hij mag wel swiss (witte kaas). Ik heb de afgelopen week al diverse keren eten meegenomen voor hem want ziekenhuis kost, nee niet echt voor mijn lekkerbek. Ik heb de afgelopen week mijn 40 uur gedraaid naast al mijn ziekenhuis bezoekjes. Het was natuurlijk heel druk mede door Isaac, de hurricane die de staten Louisiana, Missisippi en Alabama teisterde en voor veel overlast zorgde maar gelukkig viel het aantal slachtoffers mee. Ik heb Martin ook zijn ipod meegenomen en mijn laptop dus hij kan naar hartelust surfen op het draadloos net van het ziekenhuis en ook mag hij nu langere tijd doorbrengen in de achtertuin van het complex. Daar is hij bevriend geraakt met een meisje van 28 die de ziekte van Crohn heeft, een chronische darmontsteking. Gister morgen kwam ik daar naar binnen en ze zei, je man heeft zo’n mooie dingen over je verteld, het is heel duidelijk dat je adoreert, ik moest even blozen !!

Vanmiddag ga ik hem weer opzoeken en ook morgenmiddag ben ik daar want het is Laborday, een van de vrije betaalde dagen voor mij. Het begin van het football seizoen en officieel einde van de zomer (ofschoon we nog steeds midden dertig zitten) en de meeste Amerikanen vieren dit met hotdogs en hamburgers van de grill.

Het wordt langzaam licht buiten en ik ben aan mijn tweede kop koffie toe, Niki en Chris slapen nog, zij waren gisteren bij Martin op bezoek en verrasten hem met een slaw dog (hotdog met coleslaw). Chris heeft de afgelopen week weer het gras gemaaid en schoongemaakt wat ik erg waardeer, ook zorgt hij er elke avond en morgen voor dat ik met mijn Volvo kan tijden (ik heb hem weer terug maar dat is een ander verhaal voor een andere keer) maar vrijdag nacht was het even balen want Chris besloot een heel verhaal tegen Niki te vertellen terwijl die aan het douchen was om…… 1.40 in de nacht waardoor ik wakker werd om vervolgens 3 uur te draaien voordat ik weer in slaap viel. Ik heb hem heel duidelijk aan het verstand gebracht dat dit echt niet kan, vooral als ik de volgende dag moet werken en nu is hij weer als een schoothondje om het mij naar de zin te maken.

Genoeg van verkiezingen en ziekenhuizen voor nu, onze Paul is jarig op 6 september en dus van harte broertje.

Fijna week allemaal en tot de volgende week zondag….Mariet xxxx