Pindakaas ijs - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Pindakaas ijs - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Pindakaas ijs

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

25 Maart 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Honger
honger haet un geluid
genne rollende donder
gen oelig gefluit
maar mier wat gerommel
in miene maag
honger luut zich zich gaer huure
zek, aete wae nog get vandaag

is ut unne appel
of auch waal un paer
un burger met friete
want det hub ich auch gaer
unne verse banaan
of un ieske op un sjtekske
veur gebak en taart
is der altied auch nog waal un plekske

gezondj, jao meistal waal
ich doon eg mien bes
maar as die hongersjtum van zich huure deut
kan ich aete veur zes

Hallo lieve lui

De zomertijd is nu ook voor jullie begonnen en ik moet weer een uurtje eerder op voor Minse Winse te beluisteren maar mijn geluk vanmorgen, internet ligt er uit dus maar even kijken wanneer ik dit kan plaatsen.
We hebben een paar dagen van heftig weer achter de rug, het is niet alleen warm met gemiddeld 27 graden overdag maar ook heel vochtig, vrijdag trok er een flink buiengebied over Jax met onweer, regen en zelfs hagel al heb ik daar niks van gezien. Flinke plensbuien maken hier altijd alles extra groen en dat valt nu vooral op omdat de bomen die hun bladeren verloren in de winter weer flink bezig zijn om weer groen en fris te worden. Ook gistermiddag was er geplens van jewelste en vanmorgen was alles nat dus eerst een handdoek om mijn stoeltje buiten af te drogen. Toen we vrijdag in de auto zaqten zagen we een zogenaamde funnelcloud boven het centrum van Jacksonville, het lijkt het begin van een tornado, een grote donkere wolk met een sliert eronder aan die een poging doet om contact te maken met de grond en dat is dan die tornado, gelukkig was het maar een schamele poging deze keer.
Elke morgen als ik naar mijn werk rij, ik vertrek rond kwart over zeven, krijg ik ook te maken met die vocthige lucht want de eerste kilometers moet ik constant de ruitenwissers gebruiken want mijn ruiten blijven beslaan met een laagje water en dat is lastig. Begon ik drie weken geleden in het donker, nu is het al flink meer licht en als ik halverwege ben kunnen de auto lichten al weer uit. Het mooiste is als ik over de bruggen ga en als ik de basis passeer, ik rijd langs de landingsbanen en heb een mooi uitzicht, twee kilometer zonder gebouwen of bomen tot aan de rivier en precies daar gaat de zon op, soms is er wat dunne grondmist en de zon verrijst als een grote oranje bal boven de horizon. Andere keren zijn er wolken met de zon er helemaal of gedeeltelijk achter en het tovert de mooiste pastelkleuren in de lucht, iedere keer denk ik weer, kon ik maar een foto maken maar het drukke verkeer maakt dat niet mogelijk.

Het onstabiele weer weerhield Susan en ik gisteren niet om naar de enige sale in de buurt te gaan, de kerk op Firestone hield open huis en de leden hadden een hele vracht spulletjes bij elkaar gebracht. Het meeste waren kleren en schoenen maar zuster Margaretha had haar stofzuiger meegebracht en die staat nu bij mij in de kast. Ik was me al zo lang aan onze stofzuiger aan het ergeren, ik kan er niks mee, het is zo'n stom plomp ding en toen de rubber band ook nog kapot ging en ik maar geen nieuwe kon vinden had ik al besloten, de eerste de beste gelegenheid gaat die met pensioen. Mijn nieuwe Dirt Devil is klein, compact en licht en heeft de buis en slag die ik zo lang gemist heb. De zuster verkocht hem aan mij voor 15 dollar, een koopje !!! Thuis natuurlijk direct uitproberen en ja hoor, de tapijtjes zien er gelijk veel schoner uit. Na 15 minuten stofzuigen kon ik al het doorkijk compartiment (geen zak in deze zuiger) leegmaken. African American kerken, de mensen hebben een andere band dan blanke kerkgangers denk ik, het swingt allemaal wat meer en....er is eten...altijd voor elke gelegenheid. Zo ook nu, ze waren hamburgers en hotdogs aan het maken op de barbecue maar mijn aandacht werd vooral getrokken naar die bubbelende pan met olie waarin gepaneerde tilapia vrolijk ronddobberde. Een broodje vis astublieft, nee dank je, geen mosterd want ik de vis proeven, met een krokant korstje en maar knabbelen, niks zo lekker als iets vers warms buiten in de zon en de warme wind.
Amerika is in de ban van een nieuwe film die donderdag op vrijdag om middernacht opende in de bioscopen, de naam van de film, the Hunger Games, spelend in de nabije toekomst over een een wedstrijd op leven en dood tussen twee teenagers. De meeste meiden op het werk waren natuurlijk al present, typisch genoeg die zelfden die ook helemaal lyrisch waren over de Twilight films en de naam van de film was mijn inspiratie voor het gedicht van vandaag, alleen natuurlijk weer veel anders..hehe.
Over honger gesproken, Emily woont tijdelijk bij ons, zij is de nieuwe vriendin van Chris die volgens mij voor het eerst in zijn jonge leven helemaal verliefd. Ze werkt bij Lowe's in Mandarin,ongeveer een half uurtje van hier en is net uit een moeilijke relatie gestapt. Ze is twee weken geleden weer terug naar Georgia verhuisd maar dat was rond dezelfde tijd dat Chris en zij samen kwamen en in feite is ze al bijna twee weken hier bij ons. Ze is een leuke spontane meid, beide benen op de grond en zo en ze heeft hem al flink verwend, een hele lading nieuwe kleren, nieuwe lakens voor het bed, een airco window unit en zo (wat is het toch met sommige mannen dat ze altijd weer een vrouw zover krijgen om vanalles voor ze te kopen)en ze gaf me gisteren ook een week huur wat natuurlijk terecht maar ook heel aardig is. Ze spaart dat geld gemakkelijk uit door van hier naar haar werk te rijden in plaats van over een uur vanuit Georgia. Gisteren kwam ze terug met een hele lading diepvries spul en ik geloof dat er vandaag gekookt gaat worden, ben benieuwd. We hebben eindelijk de grill/smoker van Ian hier, een groot vat op pootjes met een deksel en donderdag werd er flink gesmoked door de mannen, koteletjes en dunne bieflapjes waren klaar in no time en hadden dat lekker gerookt smaakje. Ian had hem bij zijn grootouders in de achtertuin staan en er werd helemaal niks mee gedaan dus nu is hij van ons.
Dit plaatje is behoorlijk close, de onze is wat minder luxe maar hey, ik maal niet om luxe zoals jullie weten.
Emily heeft me geintroduceerd tot een nieuwe lekkernij, Reese's icecream cups. Reese's is klassiek, peanutbutter cup, stel je voor, ijschocolade met dat gekarteld randje maar dan iets groter en platter en gevuld met pindakaas en dat als ijsje al is het dan nog groter, zo groot als de palm van je hand. Nu kon ik me helemaal niks voorstellen bij pindakaas ijs maar het is zo ontzettend lekker,ik zat mijn lippen te likken na afloop als een grote voldane kat.
Last but not least, behalve de Hunger Games en de stijgende benzine prijzen (gemiddeld $3.85 per gallon) is gesprek van de dag, American Idol.
Nu volg ik dat elke woensdag en donderdag avond en Martin kijkt braaf mee, Steffanie is er dan wel uit maar we hebben onze eigen favorieten zoals ik al in eerdere verslagen vermeldde en ja hoor ze zijn er nog steeds in. Twee weken geleden nog 13, nu zijn er nog negen, behalve de selectie waarbij elke week iemand weggestemd wordt moest Jermaine ook het veld ruimen, het bleek dat hij 4 uitstaande arrestatie bevelen had en hij was even vergeten dat te vermelden aan de Idol organisatie. Dat kan natuurlijk niet, op national tv dus ...daar is de deur. Afgelopen week viel het doek voor Erika van Pelt (klinkt behoorlijk Hollands !) en dan zijn er dus nog negen, Martin's favoriet Holly is nog in de game al deed ze het niet zo best met haar optreden, ze zongen allemaal liedjes van Billy Joel en vooral Jessica was weer toppie.
Alles is weer vermeld wat ik kwijt wilde dus we eindigen met de jarige van de komende week en dat is Miep van ozze Hay op 29 maart. Van harte gefeliciteerd en een mooie dag gewenst, dikke kus !!!

Groetjes van Mariet xxxxxx