Op zijn paasbest !! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Op zijn paasbest !! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Op zijn paasbest !!

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

04 April 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

In goeije aerd

Alle beum en alle bloome
die vermiedere zich hiel gaer
sommige doon dit in ut najaor
of inne zomer, det ligt aan ut waer
ze make zeudjes groet of klein
sommige vleege oppe windj
angere valle woe ze valle
niks te keze, ze zien hielemaol blindj
ze valle oppe grondj
op asfalt of op sjtein
noe is det unne ramp, ech waor
zoon zeudje vingt det neet fijn
want ut kan hie neet ontkeeme
and kumpt dus noeit tot bleuje
ut werd noeit dae sjtroek, noeit dae baum
haet niks om in the greuje
maar soms, hiel soms heat det zeudje geluk
en wuurd niet opgeherkt of opgekaerd
ut kumpt toet laeve en geuft det auch weer door
ut veel in goeije aerd

Allereerst natuurlijk voor jullie allemaal een Zalig Paasfeest !!!

Pasen is in de kerk het hoogfeest, het belangrijkste feest ofschoon de eieren en de paashaas het voor de meeste mensen hebben overgenomen. Ik was de afgelopen dagen aan het opletten hoeveel soorten kerken er in Amerika en met name in Jacksonville zijn. Wij hebben er 3 om de hoek, een voor mensen uit de Philipijnen en de Christian Academy Temple en dan verder nog de Fire of Word Ministries. Die zijn alledrie binnen 500 meter van ons huis.
De grootste kerk hier in het zuiden zijn de Baptist churches, dat zijn ook degenen met de meeste centjes. Kerken in Amerika betalen geen belasing en net als in Nederland worden de leden geacht een bijdrage te doen. Je betaalt bijvoorbeeld voor het recht van parkeren en hun parkeerterreinen zijn behoorlijk groot. Er zijn er zelfs die complete parkeergarages hebben die bij een groot winkelcentrum niet zouden misstaan. De meesten hebben kerkdiensten op zondag, de vroegste dienst hier in de buurt is smorgens om 6 uur en dat terrein is dan ook al vol. Dan nog door de week een aantal keer. De mensen kleden zich voor zo;n dienst ook echt op en top, op hun paasbest (wel toepasselijk vandaag) met hoed en al en na de dienst blijft iedereen rondhangen en ze aan dan vaak met grote groepen uit eten. Wat het verschil is tussen de Baptist, Episcopaal, Lutheraans, Seven Days Adventist etc, ik weet het niet maar ik heb begrepen van mensen die de diensten bezoeken dat er voornamelijk woorddiensten zijn en dat er net in Nederland veel aandacht aan de kinderen wordt besteed.

Het weer is geweldig, we hebben al dagen zon en zo'n 26 graden, snachts is het lekker aangenaam met 15 en de natuur is overvloedig met alle nieuwe blaadjes aan de bomen. De azalea's bloeien volop en overal zie je grote heggen vol met paars en rose. Gisteren hebben mum en ik op onze zaterdagmorgen tocht potaarde gehaald omdat ik ons perkje een beetje wil aanvullen. De aardbeitjes bloeien volop en ook de bonen zitten in de grond en kunnen best wat extra mest gebruiken. Ook de dieren komen eindelijk weer tevoorschijnt, de eekhoorntjes hebben het heel druk met elkaar najagen en de hagedisjes en slangen genieten van de zon. Dat betekent natuurlijk ook dat de insecten weer rondvliegen en met name de wespen zijn actief met het bouwen met nesten, We hebben er twee bij de voordeur en het maakt niet uit hoe vaak je de nesten verwijderd, ze geven niet op. Ik ben allergisch voor wespensteken dus moet extra voorzichtig zijn.

Martin is bezig om de jalouzieen op te hangen in de logeerkamer, de kamer is zo goed als klaar, ik moet alleen nog de vloer doen maar dat komt het laatste. Komende vrijdag arriveren Marianne en Frits en we hebben een programma klaar voor de 4 dagen dat ze hier zijn. Dat betekent dat ik de komende zondag waarschijnlijk niet aan schrijven toekom maar dat komt dan wel een paar dagen later. We gaan behalve naar de springs en St Augustine ook naar de beach natuurlijk en we willen ook een bezoekje brengen aan Kingsley Plantation. Dat is een oud plantage huis midden in de bossen, het was ooit een aangelegd park maar is nu verwilderd, je ziet nog wel de resten van de oprijlaan en er staan nog kleine slavenhuisjes aan de rand. Je kunt je voorstellen hoe groots het vroeger was en is toch iets wat typisch is hier voor het zuiden

Dit is een link voor de vertaalde pagina in wikipedia dus dat verklaart ook waarom de zinsbouw een beetje raar is maar voor de meesten van jullie zal dit gemakkelijker te lezen zijn denk als de Engelse versie.

Ook het menu is klaar, tenminste in grote lijnen. Ik heb een mooie grote beenham gehaald en ook lekkere barbecue ribjes in de oven (in een grote schaal overgoten met barbecuesaus en dan maar stoven) en een gegrilde kip staan op het menu.
Vandaag is het traditionele paasdiner bij Ricky en Ann, we worden geacht om 2 uur aanwezig te zijn maar waarschijnlijk ga ik dan alleen. Martin werkt vandaag en ik pik hem later in de middag op. Ik ga zo dadelijk een grote kom chocolade mousse maken op speciaal verzoek. Ik heb een speciaal mandje gemaakt voor Ravyn, ik was gisteren even daar en ze lang op haar buikje in bed te spelen. Ik kreeg een grote glimlach toen ze me zag. Ze hebben haar oorlelletjes laten piercen en ze draagt kleine hemelsblauwe oorknopjes.

Raini heeft de afgelopen week ontzettend veel geluk gehad. Een man met een auto zonder lichten reed in op haar auto, haar hele zijkant aan bestuurderskant is totaal ingedeukt maar zij had geen schrammetjes. De man had een suspended license, dus zijn rijbewijs was ingetrokken en de auto is niet verzekerd dus het is nog maar de vraag of ze iets vergoed krijgt. Niet alleen haar beide deuren zijn gewoon in puin, niet alleen deuken maar echt gebroken maar ook het chassis is gebogen en Martin zei al dat het er niet goed uitziet, niet iets wat je zo maar even kunt repareren. Het is gewoon een wonder dat ze niet gewond is geraakt want haar autostoel is diverse centimeters naar het midden geschoven. Ze rijdt er wel gewoon met rond want zonder auto kan ze niet gaan werken, ze moet zo;n 20 km rijden naar haar werk. Het enige wat ze kan doen is proberen om de man te sue-3n dat betekent via de rechtbank de man aan te klagen zodat hij schadevergoeding moet betalen maar dat is niet zo gemakkelijk. Hij reed zonder licht maar de voorrangskwestie is niet zo duidelijk. Verder is het natuurlijk ook zo dat aanklagen betekent dat er rechtbankkosten bij komen als je het niet zou winnen dus dat is een kwestie van afwegen en heel zeker weten dat je wint, een advokaat is behoorlijk duur dus we zullen zien wat er gebeurt.

Ik ben ondertussen een mand aan het vullen met kadootjes voor als ik naar Nederland kan komen (nog steeds geen nieuws trouwens van mijn belastingteruggave). Ik heb besloten dat ik behalve een paar leuke kleine dingen voor bepaalde mensen ik ook op zoek ga voornamelijk in garagesales naar typische Amerikaanse dingen en die zijn er natuurlijk volop. Van koffiemokken met deksels voor in de auto tot koelers voor je bier en zo.
Gisteren heb ik trouwens een spiksplinternieuwe (label zat er nog aan) donkerrode leren rokje op de kop getikt, voor 75 cent. Hij past perfect en er is ook nog een topje bij in de dezelfde kleur. Martin vondt het heel mooi, het is gekleed en perfect voor officiele gelegenheden. Het is natuurlijk weer topjes weer en gisteren heb ik dan ook mijn eerste kleurtje op mijn armen en schouders gekregen. Je verbrandt natuurlijk vlug met deze warme zon en dus ook daar is het oppassen, ik blijf ook met name op mijn werk gedurende mijn lunchpauze niet langer dan 15 minuten buiten maar dat is genoeg om elke dag een beetje meer te verkleuren.

Tijd om aan de chocola te beginnen maar niet voordat ik de jarigen even vernoem, natuurlijk Ger voor vandaag en ook Rita maar vooral mijn moeder die komende zaterdag 10 april 90 jaar wordt, Ik wilde er zo graag bij zijn maar dat kon niet, moeder, van harte gefeliciteerd, wat fijn dat U zo lang bij ons kunt zijn en hopelijk kan ik U binnenkort een dikke knuffel geven.

Fijne paasdagen voor jullie allemaal !!!!

Mariet xxx

• 04 April 2010 - 11:04

Yvonne:

Hiele fijne paos daage

kusje

• 04 April 2010 - 11:34

Marij:

Ha Mariet

Allerest wil ich Martin en dich hiele fijne Paosdaag toewinse.
    Ich laes dien stukskes altied met plezeer en vol bewongering.
    Desse toch zoemer dien vertrouwde Limburgse laeventje op hees gegaeve vur dit groëte avontuur.
    Mer oet alles wat ich laes maak ich op desse det met alle leefde vur Martin hees gedaon, al heese auch hiel veul minse die dich leef zien achter gelaote.

Leuk auch die "garage-sales", det is auch un vast truuk kommend item, wat wae heij neet zoe kinne......As ich mien sjupke zeen....dao waas auch nach wel hiel get oet te hale hahahaha.
    Kommende dinsdig kriege wae 2 fietse (pries van de postcode-loterij)Wae motte nach gaon zeuke waor we ze neer gaon zette.
    In gans Helje zien der strakkes 1600 van zo'n zellefde fietse!!!!!!!!!

Now maedje de groetjes oet Helje!!!
    Marij

• 05 April 2010 - 18:00

Pauline:

Ik wins dich hiel fijne daag met Marianne en Frits. Geniet doa maar volop van. En die reis noa Limburg hebse in elk geval nog te goan! Ik hoop desse snel iets huurs van die belastingen!