Breien en haken - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Breien en haken - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Breien en haken

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

09 Januari 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

'n egte moder

As ich weer aan dae oever sjtaon
en dien golve zeen oppe kantj
dink ich, wat toch ein sjoen gezich
wies dich sjlingers door os Limburgs landj
aan de angere kantj de Reuver
in dich sjpegelt kesjtiel en kerk
iewe sjtreums dich al veurbiej
brachs riekdom, vruchbaarheid, werk
de miense veule zich verbonge
met dien dansend golvesjpel
soms rustig, kabbelend, vissergeluk
soms onrustig, vernelend, hel
maar altied aanwezig, altied dao
gevoed door 't water van baek en sjtruim
laeve gaevend aan miens en bies
aan bloom, aan stjroek, aan buim
doe bes oos moder, doe huurs bie os
wae huure auch bie dich
ich hub dich gemist toen ich weg waas van hiej

Goeiemorgen allemaal
Ik schrijf deze week laat voor mijn begrippen, het is 11.15 in de morgen en ik ben net op, ben niet opgestaan voor radio vanmorgen, was een beetje erg moe, laat in bed gisteravond door allerlei omstandigheden en besloot gewoon te slapen tot ik wakker werd.
Het gedicht waarmee ik begon heb ik in het najaar geschreven, ik had twee inzendingen voor Platbook 5 met de titel Mooder Maas, mijn sjumles gedicht is geplaatst en dit is het tweede wat ik schreef. IK heb Platbook 5 in mijn boekenkast staan en ben erg trots dat ik in dit boek sta.
Het was me wel een weekje, in alle opzichten. Het hoogtepunt was natuurlijk vrijdag toen Rob en Sylvia elkaar het jawoord gaven. Ik heb met Ine geskyped terwijl de ceremonie aan de gang was en daarna heb ik aan de telefoon met Rob en met Frank gesproken. Rob klonk zo gelukkig, ik was zo blij daarmee dat het de pijn van het niet aanwezig zijn verzachtte. Ik ben benieuwd naar de foto’s en de beelden van deze prachtige dag.
Woensdag was het een trieste dag voor onze familie in de zin dat mijn moeder naar het verzorgingshuis ging om waarschijnlijk nooit meer terug te keren naar Kessel om er te wonen. Ze is nu in Panningen in een woonunit op de Ruysstraat, naar het schijnt een heel mooi en spiksplinternieuw complex. Ze heeft tenminste haar eigen kamertje waardoor ze een aantal spulletjes kan meenemen. Ik kon haar vandaag niet bellen want ik heb nog geen nummer maar dat krijg ik snel, dat weet ik zeker en nu kan ik haar elke dag bellen want ze blijft waar ze is en gaat niet ergens anders naar toe voor dagopvang of zo, dus door de week bellen kan ook.
Maandag deed ik mijn goede daad, ik was vroeg op weg naar werk omdat ik moest tanken en een boodschap stond ook op mijn lijstje. Ik ging naar een tankstation waar ik normaal niet kom omdat bij hen de gallon 2.99 was en overall op andere plaatsen is het boven de 3 dollars. Ik stapte uit mijn auto en zag een portefeuille op de grond…bruin leder en versleten dus ik pakte hem op en legde hem in de auto, tankte en betaalde en reed weg van de pomp en keek in de portefeuille. Er zat een rijbewijs, een social security card (heel kostbaar document hier), een food creditcard en nog wat bank en andere pasjem dus ik had een naam, een adres maar geen phone nummer. Ik wilde dit niet afgeven bij het tankstation omdat de arme man misschien helemaal niet wist waar hij zijn spullen verloren had dus besloot ik te bellen naar de verzekeringsmaatschappij op zijn autoverzekeringsbewijs. Ze belden de man’s huis en een roommate van hem was er binnen 5 minuten om de spulletjes op te pikken. Ik kreeg een gemeend dankjewel, ik was blij dat het alleen papieren waren en geen geld dusk on niemand zeggen dat er iets vermist was. Ik ging met een zeer voldaan gevoel naar at&t. Daar hoorde ik ook dat ik afgelopen jaar zeer goede cijfers had. Ik kreeg een A van mijn manager en ben nummer een in mijn team met mijn prestaties.
Ik heb echt een nieuwe hobby, breien en haken en sinds een dikke bol garen bij walmart maar 2.23 kost heb ik wat ingeslagen. Ik he been nieuwe das voor mezelf gebreid, zwart en allerlei hippe kleurtjes dooreen en ik he been beige omslagdoek gehaakt voor meemaw die altijd koude schouders heeft, ze was er erg blij mee gisteravond. Nu ben ik een das aan het haken voor Betty, Martin’s moeder en ik heb al 4 bestellingen voor dassen op mijn lijstje. Ik ben er zelfs aan het denken om van de zomer meer spullen te maken en deze dan te gaan verkopen voor volgende winter. Rhonda, een van de meiden op mijn werk haakt de leukste dingen en is nu een luiertas aan het maken voor Linda’s schoondochter die zwanger is, het wordt heel leuk met lieveheersbeestjes. Het fijne is dat ik kan handwerken op mijn werk en ook thuis bij de tv.
Martin kan ook weer spelen met music, vorig jaar moesten we jammer genoeg afscheid nemen van zijn drumstel en zijn basgitaren omdat we de centjes dringend nodig hadden en hij miste het heel erg om te spelen maar nu heeft hij weer een bas, we vonden hem in een pawnshop en hij was belachelijk goedkoop, een Ibanez vijfsnaren die normaal 600 dollars kost voor maar 139 en sinds ik de komende week mijn at&t bonus krijg en mijn lieverd graag blij maak hebben we hem gekocht. Hij heeft al wat muziek opgenomen, tracks complete gemaakt met baspartijen die er nog lagen te wachten.
Vandaag ga ik ook eindelijk mijn papieren in orde maken, alles is nu compleet, alleen heb ik nog een kopie nodig van mijn greencard. Ik houd jullie op de hoogte !!!

Fijne dag gewenst en veel liefs…Mariet

Extraatje van de dag : http://vocaroo.com/?media=vfbT3BKiXjFWPg8l5
Zet je speakers aan, het is een sound recording

beetje later vandaag maar de website was down

• 10 Januari 2011 - 19:12

Yvonne:

gangk zoe maar door met al die leuke berichtjes.

eine hiele dieke kosmoel truuk