Kiendje kieke !!!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Kiendje kieke !!!! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Kiendje kieke !!!!

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

17 Januari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Eur eugskes glanze
as se in de kamera kiekt
ich kan der neet genog van kriege
en veul mich toch zoe riek
zoon klein maedje
alles zit der aan en derop
twie kleine tendjes in ut mundje
blonje heurkes op eure kop
rolt om en om en om
lacht hiel leef en dolt wat rondj
in un paars kledje met majoo
op ut vloerkleid oppe grondj
ze zaet papa taege miene zoon
as un extra toetje toet besjloet
papa, ich huurde ut, ech waor
en den...is ut filmke oet

Hallo lieve allemaal

Wat een verschil met de vorige week om deze tijd, de dikke extra deken moest er vanaf want het was veel te warm, het heeft heel erg hard geregend en het wordt vandaag maar liefst 21 graden. Dit blijft zo de hele week, het voelt heel lente achtig aan, ik zag al vlindertjes fladderen en ook de hagedisjes zijn weer actief. Voor nu is de winter hier in Jacksonville voorbij en er is een grote kans dat dit zo blijft want januari is hier de wintermaand. Gelukkig maar want een heleboel mensen zijn toch weer in de problemen gekomen door een erg hoge rekening vanwege de stookkosten. Die van ons viel zover gelukkig mee maar natuurlijk zijn de laatste 10 dagen nog niet berekend.

We werden deze week weer aangenaam verrast, allereerst donderdagavond toen ik thuiskwam. Martin had een grote doos in de kamer staan die Marianne, Els en Helene ons hadden gestuurd. Die zat helemaal vol met lekkere dingen zoals koffie, kaas, speculaas,diverse soorten soep en zelfs echte mie en bami en nassi mixen. Meiden jullie zijn kanjers !!!!

Een tweede verrassing kwam gisteren in de vorm van twee mailtjes, eentje met een foto van Fenna langs de groeimeter, ondertussen een traditie, ik heb er al diversen in alle maten en een tweede mail met een filmpje dat Rob gemaakt heeft. Een super sprankelende Fenna rolt en kruipt rond op haar speelmat in de kamer en ze kijkt vrolijk lachend met haar twee tandjes in de camera en als klap op de vuurpijl noemde ze Rob papa, ik was erg ontroerd en kan er maar niet genoeg van krijgen. Ik ga de komende week mijn belastingformulier online invullen, de regering heeft beloofd dat de mensen die dat doen hun centjes na 10 dagen op hun rekening hebben staan. Dit kan echter alleen als je een bankrekening hebt, anders moet je wachten op een cheque en dat kan wel 6 weken duren. Nu is een bankrekening niet zo vanzelfsprekend als in Nederland hoor. Omdat mensen hier niet veel online betalen en ze geen acceptgiro's kennen, direct deposit (je salaris op de bank) is hier niet algemeen, de meesten krijgen eens per week of per twee weken (zoals ikke) een cheque. Rekening betalen doe je hier vaak nog cash, Voor je stroomrekening ga je naar het kantoor van JEA die de stroom, het water (als je niet zelf een put hebt in het buitengebied) en de rioolkosten in rekening brengen. Ook kunnen je dit betalen bij de convenience store, vaak een winkeltje bij een tankstation dat ook sigaretten en bier verkoopt en in hier bekend zijn als habibstore (waarschijnlijk omdat ze vaak gerund worden doot mensen uit het midden-oosten of door zoals onze winkel op de hoek door een familie uit Vietnam)
Een andere manier van betalen is de money order, je gaat naar een winkel en vaak gaat dit via Western Union, je koopt als het ware een cheque die op en bepaald bedrag wordt uitgeprint, je vult hem in en stuurt hem per post. Ik betaal zo onze huur elke maand, ik betaal 33 cent per cheque voor de administratie kosten dus niet gek en het maximum is 500 dollars. Natuurlijk heel erg slim van de Amerikaanse regering om je belastingcentjes zo snel te betalen als je een bankrekening hebt, zo kunnen de banken hier erop rekenen dat heel veel mensen de komende weken rekeningen zullen openen en dat betekent extra geld om mee te werken en dat kan alleen positief uitwerken in de economie.

Ook kan ik nu dankzij een gulle gave nu in het vervolg de krant online lezen, hiervoor mijn hartelijk dank, vooral de pagina met alle geboortes etc zijn interessant natuurlijk om een beetje beter op de hoogte te blijven

Ook wij hadden in onze buurt weer de nodige beroering de laatste dagen, eerst werd er een paar huizen verder ingebroken en vrijdagmorgen raasde er een SUV door een afzetting van de politie die hier op de doorlopende weg rijbewijzen etc controleerde, he vloog uit de flauwe bocht, ging door een vrij diepe greppel en kwam tot stilstand tegen een boom die vlak langs een huis staat. Toen wij er voorbijreden (net bij ons de straat uit) was de politie druk bezig en de takelwagen arriveerde net. Zo te zien was er geen bestuurder meer, geen passagiers dus we konden niet zien of er iemand gewond geraakt was maar dat zou me niet verwonderen als je de sporen bekeek. Hardstikke stom natuurlijk om er vandoor te gaan, je hebt geen kans om te ontsnappen met allemaal die verkeerslichten en je brengt alleen jezelf en anderen in gevaar en maakt het zo erger.

Gistermorgen kwam Raini ons halen om met haar naar de fleamarket op Ramona te gaan. Het is een grotendeels overkapte vrije markt waar mensen ruimte kunnen huren om nieuwe en tweede handse spulletjes te verkopen. Het is vergelijkbaar met de zwarte markten in Nederland en Belgie met ruimtes waar je kunt zitten, eten en naar muziek kunt luisteren. Buiten staan voornamelijk rommelkramen en kramen met groentes en fruit. Je betaalt 50 cent om binnen te komen, het was niet echt druk gisteren vanwege de druilerige regen en gezellig. Je kunt er vanalles kopen van bedrukte tshirts tot tassen (nep grote merken zoals Dolce en Gabana, net echt) en Avon, Martin was door zijn geurtje heen, hij gebruikt Mesmerite van Avon, een eau de toilette die ik ook heb in de female uitvoering en we konden een fles op de kope tikken voor maar $9.99. Ook vond ik een hele leuke spaarpot in de vorm van een lieveheersbeestje, hij staat nu op mijn nachtkastje en ik ga er kleingeld in verzamelen voor mijn vakantie. Buiten stond ook een kraampje die door Mexicaanse mensen werd gerund met fruit en veggies (groentes). Ze hebben altijd hele exotische vruchten zoals cactijsschijven en heel veel soorten pepertjes. Ze hadden een grote emmer staan met verse tangerines, een soort mandarijn, vers geplukt met nog hele groene blaadjes. Ze kostten 1 dollar per twintig en toen ik betaalde zij het vrouwtje tegen me, you can take 25 (pak er maar 25). Lekkere vitamientjes kunnen we wel gebruiken na al die kou, ik ben nog steeds een beetje snotterig, vooral in de morgen en moet dus goed opletten dat ik voldoende vitamine c binnenkrijg. Van de week hebben we ook een middelgrote beenham gekocht, hij was de reklame, we betaalden er 7 dollar voor en het is zeker voldoende om 3 dagen van te eten, hij is gerookt maar Martin gaat hem vanmiddag nog eens een uurtje in de oven zetten met een laag ananas op zodat hij een soort karamel korstje krijgt, zo maakt Raini hem ook altijd met kerst.

Zo, dat was weer al mijn nieuws voor jullie voor vandaag, ik ga nog lekker een kopje koffie inschenken en van Minse Winse genieten, ik wens jullie weer een fantastische week vol geluk, liefde en gezondheid en blijf warm, voorzichtig op de weg en tot de volgende week !!!

Dikke knuffel van Mariet xxxx

• 18 Januari 2010 - 08:26

Marij:

Ha Mariet

Det gedicht van dich, det druupt van trots...dies dich as oma hees.
    Wat fijn desse op zo'n manier toch nach aevegood hiel dich beij dien kleindochter kins zien!!!!

Liefs Marij

• 19 Januari 2010 - 08:46

Yvonne:

Waat ein prachtig leefdevol gedichtje.

Je bent echt een TOP Oma.

Liefs