Alweer weekend - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Alweer weekend - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Alweer weekend

Door: Mariet van Knippenberg

Blijf op de hoogte en volg Mariet

13 Juni 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Weetje, ik heb zo'n zin in een feestje, in een tent of gewoon in de tuin met een lekker glas koud bier van de tap en stukjes kaas en olijven, ik kan het proeven en het waterloopt me in mijn mond. Het is hier natuurlijk veel te vroeg voor zoiets en zover ik weet zijn we ook nergens uigenodigd maar ja !!!

Vroeg, ja, dat krijg je als je om 6 uur al oaat maar het is moeilijk om het week ritme te doorbreken dus ben ik gewoon opgestaan, Martin was al om 3 uur op en had lekker koffie gemaakt. We hebben nog Douwe Egberts en dat is gewoon heerlijk, dus Ine, nogmaals bedankt, ik geniet elke dag van je koffie en ben nog steeds beschuit aan het eten.

We hebben twee hectiache weken achter de rug sinds mijn laatste berict. De auto staat op de parkeerplaats op mijn werk, daar is ie tenminste veilig en loopt geen risico om opgesleept te worden. Ik rijdt mee met een van mijn collega's Faye of Toni dus het bespaart me wel wat geld. We zijn afgelopen week begonnen met echt bellen nadat ik mijn beide master examens had afgesloten met respectievelijk 93% en 96% score (vereist was 80%). Tech support is heel complex, het kan zoveel oorzaken hebben als mensen niet online kunnen en dat is maar een gedeete van de gesprekken. Ik heb al home netwerken opgezet, modems geinstalleerd en emailaccounts aangemaakt. De meeste mensen weten weinig of niks van computers (anders belden zewaarscijnlijk niet :)) en ze luisteren niet echt. Het is moeilijk om ze commando's te laten volgen dus het vergt veel geduld.

De natuur blijft me verbazen, woensdag was ik buiten in mijn pauze, kuiert er ineens een grote landschildpad voorbij, ze stopte hier en daat om een hapje plant te nemen en liet zich door niemand storen. Ook hadden we een kleine slang die in een holletje in de muur zat. Haar kopje stak naar buiten en het was net alsof ze ons allemaal aan het bekijken was. De magnolia's bloeien nog steeds en onze tomatenplanten doen het uitstekend.

Ik loop elke dag mijn kilometers, naar de grote weg om opgept te worden door een van de dames op weg naar werk en vaak ook terug. Ook ga ik af en toe met Susan lopen het is gezellig en we kletsen zoveel dat we meestal nog na staan te praten als we weer thuis zijn. Ik blijf door al dit bewegen lekker op gewicht, vanmorgen was het 65 kilo, dat betekent dat er 18 kilo af is sinds ik verhuisd ben en dat voelt geweldig. Ine stuurde me mijn zwart rokje, echt iet voor officiele gelegenheden en ik heb er een zwart poloshirtje op gekocht met witte biezen, ziet er echt gekleed uit. De winkel waar ik dat kocht is een outlet hier dichtbij en je kunt er merk jeans kopen voor 9 dollar, ik kicht het shirt voor 5.99 dus nog geen 5 euro en je kunt het er echt niet aan zien dat het zo goedkoop was.

We maken ons op voor de nationale feestdag, the fourth of July oftewel Independence Day, nee niet de film maar de echte festdag. Dit land viert dan dat de Declaration of Independence on July 4, 1776 verklaarde dat ze onafhankelijk wilden zijn van Engeland dat grote delen van de US voor hun koning claimde. De meeste mensen waren ook van Britse afkomst en de Britten hadden de Fransen verslagen in hun gevecht om de US. In het zuiden waren de Spanjaarden nog de baas, het was een gecompliceerde aangelegenheid en de vlam sloeg in de pan na de Boston Teaparty waarbij de mensen hier protesteerden tegen de belastingen die hun werden opgelegd voor de geimporteerde thee.

The American Revolution is een roere tijd met vele briljante politici en strategen zoals George Washinton, de eerste president, John Adams en Thomas Jefferson. Zelfs Duitsers vochten mee aan Amerikaanse zijde, soldaten uit Hessen en er zijn veel verhalen, sommige geromatiseerd die vertellen van die tijd. Eigenaardig feit is dat zowel John Adams als ook Thomas Jefferson, beide mannen ondertekenden de Declaration of Independence en waren president, stierven op 4 juli in latere jaren evenals James Monroe, een van de latere residenten.

De dag wordt gevierd met historische parades en vuurwerk. Op het werk is er een wedstijd wie het beste de afdeling versiert en de winnaars krigen ijs !!

Ik vond een kort verslag van die vrijheidsoorlog en jullie wten ondertussen wel dat ik een geschiedenisfan ben. Ik kom er wel achter dat ik zelfs meer weet over de geschiedenis van dit land als doorsnee Amerikanen hier maar dat komt omdat Martin me veel vertelt.

De Amerikaanse Vrijheidsoorlog

Ten gevolge van de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) was de Engelse staatsschuld sterk gestegen. Omdat de Amerikaanse kolonisten van de overwinning evenzeer de vruchten plukten, besloot de Engelse regering de koloniën belasting op te leggen om de staatsschuld te verminderen. De belastingen werden echter opgelegd zonder dat de kolonisten zelfs maar naar hun mening was gevraagd. Omdat er geen belasting mocht worden geheven zonder toestemming van het parlement, wilden de kolonisten niet betalen. Zij waren immers niet vertegenwoordigd in het parlement ; hun slagzin luidde dan ook : No taxation without representation (geen belastingsheffing zonder vertegenwoordiging). De regering trok daarop wel bepaalde belastingen in, maar schreef meteen weer nieuwe uit, onder andere een belasting op thee.
Er kwam een beweging op gang die zich tegen de thee-invoer keerde. In Boston verschenen in 1773 enkele theeschepen, maar de bevolking belette dat de lading werd ontscheept. Op 10 december 1773 waren de straten van Boston plotseling vol 'Indianen'. Ze waren beschilderd alsof ze ten oorlog trokken, maar niemand van de inwoners van Boston was bang voor hen. Op een kreet van de hoofdman gingen allen naar de werf waar de theeschepen lagen. De 'Indianen' klommen aan boord, overmeesterden de bemanning en gooiden de thee in het water. Verder werd er niets vernield of gestolen. George III was woedend toen hij het bericht van de 'Boston-Theevisite' vernam. Hij verlangde dat zijn ministers krachtige maatregelen zouden nemen. En dat gebeurde. De haven van Boston werd gesloten en er werd een garnizoen in de stad gelegerd. Massachusetts, de kolonie waarin Boston lag, verloor alle politieke rechten. Op het bericht van de sluiting van de haven van Boston werd met alle naburige steden een vergadering belegd.
De vergadering richtte een schrijven aan alle andere koloniën, met de aansporing als antwoord op de sluiting van de haven van Boston alle verkeer met Engeland te staken. Dit sloeg aan, want alom heerste ontevredenheid met de gang van zaken. De sluiting van de haven ging desondanks door en alle activiteiten kwamen tot stilstand. Er kwam een hulpactie op gang. Geld en levensmiddelen werden naar de getroffen stad gezonden. In alle koloniën begon steeds algemener het denkbeeld te heersen dat er een groot congres moest worden gehouden. Op dat congres zou beslist moeten worden op welke wijze de Amerikaanse vrijheid verdedigd zou kunnen worden. Het congres kwam inderdaad op 1 september 1774 in Philadelphia bijeen en nam revolutionaire besluiten : er zouden soldaten aangeworven worden om weerstand te kunnen bieden. Ook zouden vanaf 1 december 1774 geen Britse goederen meer in Amerika worden ingevoerd. De opstandige kolonisten brachten op verschillende plaatsen wapens en levensmiddelen bijeen.
De Engelse generaal Gage had vernomen dat met name te Concord een flinke voorraad materieel was verzameld. Hij besloot die te vernietigen en liet daartoe tegen middernacht van 19 april 1775 ongeveer achthonderd man aan troepen uitrukken uit Boston. De opdracht was eenvoudig. De weinige Amerikanen die zich te Lexington op de weg naar Concord hadden opgesteld, werden gedood of gevangen genomen. De nog in Concord aanwezige voorraden werden vernietigd. Het bericht van het optreden van de Engelsen te Lexington en te Concord had zich snel verspreid. Van alle kanten stroomden gewapende kolonisten toe en begonnen de Engelse soldaten onder vuur te nemen. De hele weg naar Lexington werden de Engelsen bestookt. Hun ordelijke terugmars ging na verloop van tijd over in een haastige vlucht. Alleen doordat Generaal Gage achthonderd man vanuit Boston ter versterking stuurde, konden de Engelsen aan totale vernietiging ontkomen. Met een verlies van 273 man aan doden, vermisten en gewonden bereikten ze uiteindelijk Boston.
Hoewel de gebeurtenis bij Lexington op zichzelf geen geweldig wapenfeit was, stak het de kolonisten wel een hart onder de riem. Overal greep men naar de wapens. Er werd een nieuw congres te Philadelphia belegd. Daar werd op 4 juli 1776 de Onafhankelijkheidsverklaring aanvaard. De Amerikaanse koloniën verklaarden zich tot vrije en onafhankelijke staten, los van Engeland. In de Onafhankelijkheidsverklaring, die sterk door de ideeën van de Verlichting was beïnvloed, waren ook mensenrechten opgenomen. De opstellers vonden het recht op eigen leven, op vrijheid en het nastreven van geluk iets wat niemand ooit kon en mocht worden afgenomen.
Reeds in 1775 was George Washington (zie foto) tot opperbevelhebber van de Amerikaanse troepen benoemd. In het begin wisselde de krijgskans nog wel eens. De steun van Frankrijk echter bracht de Amerikanen in het voordeel. De Engelsen moesten te Yorktown in 1781 capituleren en er kwam een voorlopige vrede tot stand. Deze werd in 1783 omgezet in een definitieve vrede, waarbij Engeland de onafhankelijkheid van de Verenigde Staten erkende.

Het oorspronkelijke aantan staten in de begintijd was 13 en dit alles was het begin van de Verenigde Staten, later groeide het aantal staten en de laatste staat die zich erbij voegde was Hawai in 1959

Dit land is echt een mengelmoesje wat betreft inwoners maar daarover schrijf ik een volgende keer. Ik heb ne mum ebeld en we gaan garagesalen. Het wordt wel heel erg warm vandaag, 33 graden maar haar auto heeft a/c. Ik wil voor wat topjes kijken, ze had een heel hip topje voor me de laatste keer, oranje met kraaltjes, echt uit de hppietijf.

Fijn weekend allemaal en tot schrijfs !!!!

Mariet xx

ps//Frans proficiat met je verjaardag !!!!

  • 15 Juni 2009 - 08:35

    Sanneke:

    Ha Mariet,

    Ik kijk er altijd zeer naar uit je verhalen te lezen. Ik reageer misschien niet altijd terug maar lezen doe ik ze altijd. Zo goed te lezen dat je helemaal je draai hebt gevonden. SUPER

    Liefs

  • 15 Juni 2009 - 09:58

    Anita Princen:

    Wow Mariet, jij weet echt veel van de geschiedenis!
    Je auto nog steeds niet gefixt. Dat is balen! Maar gelukkig kun je met collega's meerijden.
    Wat geweldig dat je zoveel afgevallen bent. Ik verbaas me erover, want het lijkt je zo makkelijk af te gaan.
    Als ik dit lees, is er nog hoop voor me
    ;-)
    Laatste keer dat ik zo weinig woog was net voor de zwangerschap van mijn jongste dochter (die is nu 11)! Ondertussen koop jij kleinere broeken en ik koop grotere hehe...
    Heeft bij mij een groot gedeelte ook te maken met stress. Ben een stresseter (snoeper). Voorlopig zal er dan ook wel niet superveel vanaf gaan, aangezien we al ruim een jaar bezig zijn met de verkoop van ons huis.
    Als dat eenmaal rond is en we kunnen aan de slag in het huis wat we graag willen kopen, dan gaat er wel weer wat vanaf.

    Een mooie week gewenst!
    En.. stuur wat van jullie weer hier naartoe, tiz niet veel met al die regen!

    Groetjes
    Anita

  • 15 Juni 2009 - 18:57

    Ger Wijnhoven:

    Hello Mariet,
    wat je toch allemaal meemaakt in dat grote land.... Heel leuk om allemaal te mogen lezen. Ook dat stukje geschiedenis heb ik met belangstelling gelezen. We weten vaak heel weinig van onze eigen (lands-)geschiedenis, dat klopt.
    Succes with all.
    Mvrgr.,
    Ger

  • 18 Juni 2009 - 11:25

    Addy:

    Hey Mariet,
    Zelf lees ik liever je persoonlijke verhalen, want geschiedenis kan ik ook wel in de bibliotheek halen ;-)).
    Ben bruinverbrand weer terug van een heerlijk weekje Costa Brava ! Bertha is ook weer terug, gelukkig wel...
    Veel groetjes uit Weert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mariet

Ik woon in Jacksonville Florida samen met mijn man Martin. Ik werk voor at&t en doe technical support voor internet. Ik heb twee zonen en twee kleindochters, Martin heeft een zoon en een dochter en een kleindochter Mijn hobbies zijn koken, bakken, schrijven en de natuur

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 437442

Voorgaande reizen:

31 Mei 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: