Tijd voor vitamientjes - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu Tijd voor vitamientjes - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

Tijd voor vitamientjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariet

22 November 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Het is zaterdagmorgen 11.11 (!!) en ik heb het nog steeds koud. Gisteravond ben ik met Deedee (officieel Delores) en haar dochter Glyndy naar een football game geweest. Op een open tribune, aluminium banken (die blijven koud) en een snijdende wind. Na een half uur was ik helemaal verkleumd maar het was wel de moeite waard hoor. Twee maal 12 minuten spelen, de klok stopt als de spelers stoppen dus het duurt veel langer, dan een kwartier pauze met entertainment de twee highschool bands met majorettes die met vlaggen gooien, de bands spelen vanalles van klassiek tot Beatles, van musical muziek tot Ozzy Osborne. Daarna nog twee quarters van 12 minuten, Het begon om 19.30 en was ron 21.15 afgelopen, ik heb het einde niet gezien, Glyndy en ik zaten in de auto met de verwarming aan om onze tenen te ontdooien. Natuurlijk met een hotdog en warme chocolademelk.
Trouwens, het team waar Deedee's dochter doet cheerleaden verloor met 35-21, dat lijkt veel maar is maar twee touchdowns. Ik begin de regels al aardig te leren. Deedee stelde me a heel veel mensen voor, this is my friend Mariet who is from Holland, you should hear her cute accent...hehehe

Dus nu is het tijd voor vitamientjes en oh boy, die zijn er genoeg. Florida is natuurlijk de sinaasappel staat van de USA. Hier groeit alles van citroenen tot mandarijnen tot grapefruit en alle varieteiten er tussen in. Gisteren heb ik verse tangerines gekocht, een soort mandarijn maar met een vaste schil. De sinaasappels en grapefruits zijn nog niet zover, die hebben nog een aantal weken kou nodig. Ze maken namelijk net als sommige druiven de suikrs aan door de vorst. Ik heb een kennis in de buurt met een rode grapefuitstruik, ze eten ze zelf niet dus ze heeft me al beloofd dat ik een hele draagtas krijg. Tegenover ons huis hebben ze een bananenpalm in de tuin en daar groeien zomaar bananen aan, is het geen wonder. Ondanks de kou en de vors (ca min twee afgelopen week) bloeien er zoveel struiken en bloemen, je ziet nog steeds vlinders en de bladeren vallen wel maar niet zo massaal. En dan te denken dat in maart alles weer voorbij is en het weer rond de 30C zal zijn.

Ik heb gisteren eindelijk een teloontje van AT&T gehad, ik heb mijn telefonisch interview op maandag rond het middaguur en dan hoor ik definitief of ik de baan krijg en wanneer ik kan beginnen.

Ik ben gisteren weer naar de bieb geweest voor meer dvd's. Ik vond een dvd over de geschiedenis van Jacksonville vanaf de twintiger jaren met oude mensen die verhalen vertellen samen met fotos en kleine filmpjes, Martin heeft zitten te genieten. Verder de eerste serie van Monarch of the Glenn, ik zil ze allemaal nog een keertje zien.

Wij zijn voor komende donderdag, Thanksgiving, uitgenodigd bij Ricky en Ann, zij zijn de ouders van Kelly, Martin's ex vrouw en de grootouders vn zijn kids. We hebben een etetje om 2 uur, heel ongedwongen, je staat of zit of hangt ergens in of rond het huis tijdens het eten. Ik maak waarschijnlijk een macaronisalade. Er zullen zo'n 15 mensen zijn, misschien meer. Er wordt een grote honingham geroosterd in de oven, potatosalad, green beans, stuffing (niet in de kalkoen maa apart), macaroni and cheese, natuurlijk de kalkoen, mashed potatoes en als toetje pies, taarten in allerlei vormen en smaken zoals met pumpkin (pompoen) en pecan (noten). Deze traditie gaat terug tot de Pilgrims die vanuit Europa (Engeland, Duitsland, Nederland) om vrijheid van geloof naar Amerika kwamen. Ze landen met een schip, de Mayflower, in Plymouth Rock Massachusetts. Oorspronkelijk uit Engeland verhuisden ze naar Amsterdam en laten naar Leiden om aan vervolgingen te ontkomen. Ze kwamen aan land in 1620, de eerste officiele emgigranten naar de nieuwe wereld, met toestemmingvan de Engelse regering, 121 mannen, vrouwen en kinderen en stichten de eerste kolonie. De eerste Thankksgiving werd gevierd in 1621, als een soort dankdag voor de oogst. De Pilgrims leerden veel van de Indiaanse bevolking, zijn waren degenen die hen bekend maakten met mais (cornbread) en met de kalkoenen die wild waren in die dagen. Je vindt nog steeds wilde kalkoenen hoer trouwens, de kalkoenen die gefokt worden voor deze dag en voor Kerst hebben witte veren, de originele zijn grijs/bruin.

De vrijdag na Thanksgiving, wanneer de hele familie vrij heeft, is traditioneel een dag om met winkelen te beginnen voor Kerstmis. Het is daardoor de drukste dag in het jaar voor de winkeliers. Bij winkelcentra is het moeilijk om een plaats te vinden om te parkeren. De dag wordt in de Verenigde Staten wel "Black Friday" genoemd (zwarte vrijdag)
Ik ben al uitgenodigd om mee te gaan winkelen en al die mensen te gaan bekijken die vechten om alles wat in de winkel is, echt op de vuist gaan of schelden en zo, mar ik denk dat ik pas !!!

Heel fijn weekend gewenst en tot de volgende keer

Mariet

• 24 November 2008 - 13:12

Ine:

Ha sis,
    Nou jij bent niet de enige die het koud heeft hoor. Brrrrrr.Hier is gisteren een flinke pak sneeuw gevallen van zo'n 10 cm. Tenminste in Veldhoven waar we dit weekend waren. Lekker effe relaxen. Vijo heeft bijna het hele weekend geslapen!! Hij had het schijnbaar nodig. Was erg benieuwd naar je baan maar we moeten dus nog even afwachten.
    Dikke kus,
    Ine

• 25 November 2008 - 07:56

Mariëlle:

Heeeeei Mariet,

ik vindt het fijn om te lezen dat alles goed met jullie is. Ik hoop dat je tenen inmiddels ontdooit zijn!!! Hoe is je telefonische interview gegaan? Ik hoop goed en dat je dan maar gauw aan het werk kunt gaan.
    Wat een genot zeg dat je het fruit bij jullie zo van de bomen kunt plukken, ik ga iedere week op de markt fruit halen, nou dan weet je ook wel wat je kwijt bent aan sinaasappels, appels en wat bananen!!
    Ik hoop dat jullie een fijne Thanksgiving hebben en laathet jullie smaken.

Hier verder alles goed,
    Lieve groeten uit een koud Nederland,
    Mariëlle.

• 28 November 2008 - 17:36

Ingrid Jacobs:

Hoi mariet,
    Alles goed in florida ? Hier is het goed, lekker koud, vorige week hebben we zelfs een sneeuwpop kunnen maken, brrrrrrrrrr. Nou, je maakt wel veel mee daar in Amerika, ik ben blij om te lezen dat je het naar je zin hebt, en veel vrienden gemaakt hebt. Gelukkig heb je daar ook een leuke familie. Hopelijk heb je de baan gekregen, heb je al iets hierover vernomen? Met ons is het goed, met mij gaat het ook beter. Ik heb mijn laatste therapie gehad, en nu mag ik het zelf gaan doen. Ik voel me weer sterk in mijn schoenen staan, ik zeg maar iedere keer: Ik ben er weer, ik ben weer mezelf, zo ken ik me ook terug, de bloeddruk is nog hoog, en de week na Sinterklaas mag ik met een kastje 24 uur gaan lopen, dan meet deze iedere 20 min, de bloeddruk, ook snachts, gezellig he ? Hoop maar dat alles goed komt. Inmiddels zijn we met ons team verhuisd naar de middelste vleugel bij Viking, en ik zit nu bij Elvan, Patricia, marga en Whitney in de buurt. wel gezellig. Thuis is het ook goed, Elle gaat bijna naar de grote school, Aniek heeft haar 1e rapport gehad, gaat heel goed op school, gaat nu bijna op voor zwemdiploma B, en rogier moet hard werken, maar wie niet? Bij ons is het ook steeds druk op werk. heb nu late dienst, vandaar dat ik je even terug mail. Spannende tijd voor de kids nu met Sinterklaas, maar wel leuk. Nou Mariet, het beste en hoop snel weer iets van je te horen !!

Gr. Ingrid

• 28 November 2008 - 17:37

Ingrid Jacobs:

p,s, je krijgt de groeten van Patricia, ze zit naast mij !!