cultuur en andere wetenswaardigheden - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu cultuur en andere wetenswaardigheden - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mariet Knippenberg - WaarBenJij.nu

cultuur en andere wetenswaardigheden

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mariet

17 Juli 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Daar er weinig te melden is over visum en huizen (eentje bezichtigd maar toen we wilden terugkoppelen was het net verhuurd) eventjes iets over Jax (zoals de mensen hier Jacksonville noemen), zeg maar wat leuk is om te weten als je hier op vakantie komt

Jacksonville is in het noord oosten van Florida net onder de grens met Georgia (wereldberoemd door de peach = perzik
Mensen in Jax noemen hun buren rednecks die in trailers wonen en de hele dag luieren en drinken maar dat is een grapje natuurlijk !!

Jacksonville is de grootste stad in Florida, een zuidelijke staat van de VS. Het ligt in Duval County. Jacksonville wordt ook wel The Bold New City of the South of The River City by the Sea genoemd. In de stad wonen 778.000 mensen, het metropolitane gebied wordt bewoond door 1,123 miljoen mensen ( we zijn met z'n velen hier!)

De rivier is de St John's river, die begint in Lake George en wonderlijkerwijze naar het noorden stroomt om uit te monden in de Atlantische Oceaan, de rivier is gedeeltelijke brak water en je vindt er dan ook zeevis, je kunt dolfijnen zien zwemmen, heel leuk

Ongeveer 4,2 % van de bevolking van Jacksonville bestaat uit hispanics en latino's, 29 % is van Afrikaanse oorsprong en 2,8 % van Aziatische oorsprong dus echt multiculti en dat uit zich met name in de vele soorten restaurantjes die je hier op elke hoek van de straat vindt.

Jacksonville werd genoemd naar generaal Andrew Jackson, de eerste militaire gouverneur van het territorium.

De Timucuan-indianen waren eigenlijk de eerste 'kolonisten' van dit gebied. Daarna kwamen de Spanjaarden in 1513 met de aankomst van Juan Ponce de León. De Fransen kwamen ook naar de locatie waar nu Jacksonville ligt, en bouwden daar in 1564 Fort Caroline. Maar ze verloren het gebied, slechts een jaar later, aan de Spanjaarden. Zij bouwden een nederzetting in St Augustine. In 1738 werd net ten noorden van St Augustine Fort Mose opgericht; de eerste nederzetting voor bevrijde zwarte slaven in de VS.

In 1821 werd Florida een VS-territorium en een jaar daarna werd Jacksonville gesticht. Dit gebeurde bij Cowford, een gehucht aan de St Johns-rivier waar koeien werden overgevaren. In het midden van de 19e eeuw was Jacksonville populair als overwinteringsoord voor de rijken uit het noorden. Ze noemden de stad winter city in summerland: winterstad in zomerland. Van overal kwamen toeristen naar Jacksonville om te genieten van het warme klimaat.
Deze toerisen worden ook wel snowbirds genoemd en een populaire uitdrukking hier is, als een snowbird je de weg vraagt, vertel hem dan, I95 north, dat is de weg naar het noorden, yankee gebied.

In 1901 zocht een grote brand zijn weg door de straten van het centrum. Van 2368 gebouwen bleef niets meer over. De brand bleek later echter ook een voordeel te hebben gehad: het centrum werd nu grondig gerenoveerd en gemoderniseerd. Tijdens de grote depressie van de jaren 1930, waar heel het land onder boog, ging het ook met Jacksonville slecht. Maar na de Tweede Wereldoorlog bleek de stad grote veerkracht te bezitten. In 1968 voegden de stad en de county zich samen, met als resultaat de grootste stad in de wijde omtrek ( nu is het qua oppervlakte de grootste stad van de VS.

Wetenswaardigheden :

Jacksonville was de eerste invoershaven van de bijbel

De stad huisvest de langste betonnen kabelbrug van het westelijk halfrond (Napoleon Bonaparte Broward Bridge)

Hier werd het eerste vastgelegde christelijke gebed in de Nieuwe Wereld gesproken

Locatie van de oudste beschaving van Noord-Amerika

Je kunt hier echt heel veel doen en zien

Natuurlijk zijn er de stranden waar volop vertier is en het is er niet druk doordat ze zo uitgestrekt zijn (bijgevoegde foto is gemaakt in augustus, dus top zomermaand !

Er zijn veel parken en bossen met kleine trails (wandelroutes)
De Jacksonville Zoo (dierentuin) is heel mooi opgezet en er zijn dieren te zien uit alle continenten maar er is ook extra aandacht voor de plaatselijke fauna.

Er zijn diverse musea waaronder Cummer Gallery of Art met een mooie collectie kunst en Jacksonville museum of Science and History
waar vooral de kids hun hart kunnen ophalen aan allerlei zelf uit te voeren experimenten (een soort modern Evoluon).
Ze hebben hier natuurlijk hun Jacksonville Municipal Stadium, waar de Jacksonville Jaguars spelen (American football) en het symphonie orkest heeft zijn thuis in een kleiner stadion waar ook rockconcerten worden gehouden, bijvoorbeeld 22 juli komt Bryan Adams en 15 augustus Bruce Springsteen dus alle kans om een van de grootheden aan het werk te zien op een kwartier afstand van je huis en de kaartjes vallen qua prijs ook reuze mee.

Omdat Florida eigenlijk boven een reusachtige waterbel drijft komt dat water hier overal uit de bodem borrelen, de zogenaamde springs. Sommige zijn heel groot en je kunt er met een glazen boot over varen zoals Silver Springs waar de oude Tarzan films met Johnny Weismuller zijn opgenomen en sommige zijn zo klein dat je alleen een gat in de grond ziet waar wat water uit bubbelt. Het water is drinkbaar en glashelder, het is heerlijk om er in te zwemmen en ze behouden heel het jaar door dezelfde temperatuur. Je vindt er natuurlijk veel vissen en diverse soorten schilpadden maar ook slangen, het is echt een belevenis.
Onze favoriete spring loopt uit naar Suwannee river (in Nederland bekend van het oude lied, Swannee River), het is er rustig alsof je alleen op de wereld bent.

De eerste bewoners waren Indianen en de bekendste stam hier zijn de Seminoles waar ook het football team van Florida State University naar genoemd is, the Noles

In zo'n footballstadion vindt je tijdens een wedstrijd wel 160.00 toeschouwers, het is een ware happening.

Florida is ook bekend om zijn moerassen maar dan denken we toch eerder aan de zuidelijker gelegen Everglades. In het noorden is het natuurlijk ook moerassig maar voor een echt moeras moet je de grens met Georgia over naar

hmm ik heb honger en geen woner, het is al bijna 13.00 uur dus maar snel een boterhammetje maken

Prettig weekend allemaal en liefs van Mariet